לא רק נתניהו: עלי אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון באיראן, האייתוללה עלי חמינאי, צפוי להגיע מחר למוסקבה, כך הודיעה היום (שלישי) הטלוויזיה הממלכתית באיראן. על פי הדיווח, במהלך ביקורו, צפוי ולאיתי להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולדון עמו בגורל הסכם הגרעין והמאמצים הרוסים ואיראנים לשמרו לאחר פרישת ארצות הברית. ביקורו של ולאיתי צפוי להתקיים במהלך ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במוסקבה, שם צפויים נתניהו ופוטין לדון גם הם בהסכם הגרעין, כמו גם על הנוכחות האיראנית בסוריה ותהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. בפגישה צפוי נתניהו לומר לרוסים כי "ישראל לא תסבול התבססות צבאית של איראן או גרורותיה בשום חלק של סוריה וכן שעל סוריה לשמור בקפדנות על הסכם ההפרדה מ-1974".



לקראת הפגישה, נועד נתניהו עם השליח הרוסי המיוחד לאזור, אלכסנדר לברנטייב ועם סגן שר החוץ של רוסיה סרגיי ורשינין. בפגישה דנו בהתפתחויות באזור. בפגישה השתתף גם היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל מאיר בן שבת.




נתניהו עם נציגי רוסיה היום. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נתניהו עם נציגי רוסיה היום. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ



ארה"ב מרככת עמדות, איראן: "נגרום להם להבין שלא תוכל לעצור אותנו"



במקביל לכך, מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ריכך את הצהרותיו הקודמות בנוגע לסחר בנפט עם איראן, ואמר כי ארצות הברית תבחן את האפשרות שלא להטיל סנקציות על מדינות שסוחרות בנפט עם איראן, וזאת למרות שבעבר הודיע כי לא יהיו הקלות במסגרת המדיניות האמריקאית להוריד את ייצוא הנפט האיראני לאפס, החל מנובמבר הקרוב. "מספר מועט של מדינות ביקשו מארצות הברית פטור מהסנקציות על סחר בנפט עם איראן, אנו נבחן בקשות אלה", הוא אמר.



איראן, מצדה, הודתה כי הסנקציות האמריקאיות יקשו על הכלכלה המקומית, אך בכוונתה "לנסות ולמכור נפט ככל יכולתה", למרות הסנקציות. סגן הנשיא האיראני, אסחאק ג'האנגירי, אמר כי ארצות הברית מנהלת "מלחמת סחר" נגד הרפובליקה האסלאמית, והוסיף כי איראן "תגרום לארה"ב להבין שהם לא יוכלו לעצור את מכירת הנפט האיראנית". בשבוע שעבר הודיעה איראן כי היא מכרה 2.2 מיליון חביות נפט ביום במהלך חודש יוני, ירידה קלה של 200 אלף חביות מהחודשים אפריל ומאי.