הסנאט האירי אישר היום (רביעי) חוק להחרמת ייבוא ומכירה של מוצרים המגיעים מהתנחלויות. החוק עבר את השלב הראשון מתוך חמישה הנדרשים על מנת לאשרו באופן סופי, כך שמדובר בשלב ביניים בלבד. כעת הצעת החוק עומדת לפני מספר שלבים בסנאט טרם תאושר ותזכה גם לתמיכת הבית התחתון של הפרלמנט. יש לציין כי ההצבעה שנערכה היום נדחתה מחודש ינואר, זאת לאחר שבמשרד החוץ הפעילו לחץ לביטול ההצבעה, ושגרירת אירלנד בישראל, אליסון קלי, אף הוזמנה לשיחת הבהרה במשרד.



כך או כך, אישור החוק, שעבר ברוב של 25 קולות בעד מול 20 קולות נגד, מסמן כי פנייה של אירלנד למהלכים מעשיים נגד מדיניות הממשלה הישראלית. "אנחנו לא מרוצים מהכיבוש על הפלסטינים ומהיחס המשפיל שהם מקבלים, מאיך שמתייחסים אליהם כאפר באדמתם", אמר הסנטור טרי לינדון. "אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד ולהביט בהרס של אומה שלמה", אמר הסנטור ג'רארד קראגוואל, והוסיף כי "טיל נורה מאיפשהו מעזה אל ישראל, והם לא הורסים רק רחוב אחד בתגובה, אלא שניים שלושה וארבעה רחובות. זה פשוט פשע". 



חברי כנסת מהרשימה המשותפת בירכו על הצעד האירי: "ההתנחלויות הם בגדר פשע מלחמה, ויש להתייחס אליהן בהתאם. המתנחלים הנם כובשים לא חוקיים. אנו גאים שחתמנו על מכתב תמיכה בהצעת החוק האירי". עוד הוסיפו חברי הכנסת כי "אנו מקווים שהחוק יסמן התחלה של שלב חדש, בו ישראל תתחיל לשלם מחיר בינלאומי פוליטי, כלכלי ומוסרי על מעשיה. ולא פחות חשוב: שלב חדש בהתייחסות אל לובי הציוני כלובי מסוכן לערכים שאירופה עצמה מתיימרת לייצג."



לוח ההצבעות. צילום: מסך



ממשרד החוץ נמסר: "הסנאט האירי נתן ידו ליוזמת חרם אנטי-ישראלית פופוליסטית, מסוכנת וקיצונית הפוגעת בסיכויים לדיאלוג בין ישראל לפלסטינים. היוזמה תגרום נזק לתהליך המדיני במזרח התיכון. האבסורד במהלך של הסנאט האירי, הוא שהחרם יפגע בפרנסתם של פלסטינים רבים העובדים באזורי התעשייה הישראליים שיושפעו מהחרם. ישראל תשקול את צעדיה בהתאם להתפתחויות בחקיקה זאת".



איילת נחמיאס ורבין, חברת ועדת החוץ והביטחון הגיבה אף היא ואמרה כי "הכישלון הגדול של מדיניות ״ניהול הסכסוך״ של ראש הממשלה נתניהו מקבלת חותמת נוספת. החרם מצד אירלנד על מוצרים מיהודה ושומרון עלול לזלוג בקלות לחרם על מוצרים ישראלים בכלל, ולתת לגיטימציה למדינות אירופיות נוספות להתניע מהלך דומה. החרם ראוי לכל גינוי, ביהודה ושומרון או בכל מקום אחר, אבל אין הדבר מקטין את כישלונו המהדהד של נתניהו. אדרוש דיון דחוף בועדת חוץ וביטחון על מנת שנבין מה עושה הממשלה כדי להיאבק בחרם ולמנוע אותו". 



כזכור, לפני כשלוש שנים אושר באיחוד האירופי ההנחיה לסמן מוצרים המגיעים מההתנחלויות. לא זמן רב לאחר מכן הוחלט בצרפת ליישם את ההחלטה ולסמן את המוצרים בתחום מדינתה. בהנחיה שפרמס אז צרפת נכתב כי "בהתאם להנחיות הנציבות האירופית, הגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן הנם שטחים כבושים ואינם חלק ממדינת ישראל. לכן כדי לא להטעות את הצרכנים יש לסמן על מוצרים מאותם שטחים את המקור המדויק ממנו הגיעו ולא לציין כי הנם מתוצרת ישראל".