אחרי יממה סוערת, שלוותה בגל ביקורות חסרות תקדים על התנהלותו במסיבת העיתונאים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הודה אמש הנשיא דונלד טראמפ כי טעה וכי הוא מקבל את מסקנות סוכנויות המודיעין שרוסיה התערבה בבחירות לנשיאות. על פי דיווח הלילה (רביעי) בעיתון בלומברג, טראמפ ביצע את המהלך בעקבות לחץ מסביבתו הקרובה.



לפי הפרסום מפי גורם המעורה בפרטים, סגן הנשיא מייק פנס ומזכיר המדינה מייק פומפאו ניהלו שיחה פרטית עם טראמפ, בה דחק בו להוציא הבהרה בנושא. בתוך כך, טראמפ כתב הלילה בחשבון הטוויטר שלו כי "הפגישה עם הנשיא פוטין הייתה הצלחה, חוץ מאשר ב'תקשורת הפייק ניוז'". 



אתמול, בשיחה עם עיתונאים בבית הלבן טען הנשיא כי טעה כאשר לא הטיל במסיבת העיתונאים את האחריות על רוסיה. "אני מקבל את המסקנה של קהילת הביון שלנו, שלפיה הייתה התערבות של רוסיה בבחירות 2016. אני לא רואה סיבה מדוע לא רוסיה הייתה האחראית", אמר טראמפ והצהיר שוב כי לא הייתה קשירת קשר בין הקמפיין שלו לבין גורמים רוסיים. עוד הוא התחייב כי הממשל יפעל בנחישות על מנת למנוע התערבות רוסית גם בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר. 



כמה שעות לפני השיחה עם העיתונאים, טראמפ המשיך להתעקש כי ההאשמות בארה"ב נגד רוסיה בגין התערבותה בבחירות הינן חסרות שחר. בראיון שהעניק טראמפ למקורבו, המגיש שון האניטי, הוא טען כי החקירה שמנהל רוברט מולר היא שפוגעת ביחסים בין ארה"ב לבין רוסיה. "אולי הצלחנו להתגבר על הטריז, אבל החקירה היא שתקעה את הטריז והנשיא פוטין דיבר על כך", אמר. בראיון תקף הנשיא את העיתונאים על כך שהציגו שוב ושוב שאלות על המעורבות הרוסית בבחירות במקום על הנושאים האחרים. "אני חושב שזו בושה. דיברנו על כל העניינים השונים וקיבלנו שאלות רק על ציד המכשפות", התריס. "אני לא חושב שתושבי המדינה הזו קונים את זה, אבל העיתונאים מנסים. חשבתי שהנשיא פוטין היה חזק מאוד".



פוטין וטראמפ. צילום: רויטרס



בהתייחסו לשיחות עם פוטין, ציין טראמפ כי "בסיום, אני חושב שהגענו להמון מסקנות טובות, מסקנה טובה מאד עבור ישראל, משהו חזק מאד". הוא אף הצהיר שפוטין "מאמין בישראל, הוא מעריץ של ביבי, באמת עוזר לו המון, וזה דבר טוב עבור כולנו". "אני חושב שאנחנו מצליחים עם רוסיה, נכון להיום", אמר.



פוטין התראיין אף הוא לרשת פוקס ודחה את הטענות כי התערב בבחירות לנשיאות. "אתה באמת מאמין שמישהו שפועל מהשטח הרוסי יכול היה להשפיע על ארה"ב ועל בחירתם של מיליוני אמריקאים?, תהה. "זה מגוחך לחלוטין".



באחד הרגעים הדרמטיים הציג לו המראיין, כריס וואלאס, את כתב האישום שהגיש מולר נגד 12 סוכני ביון רוסים בסוף השבוע, אולם פוטין סירב לקבל את המסמך לידיו. "אני לא מעוניין בכלל", אמר. "אלה משחקי פוליטיקה פנימית של ארה"ב. אל תהפכו את היחסים בין רוסיה לבין ארה"ב שבויים של המאבק הפוליטי הפנימי הזה. זה לא משהו שהדמוקרטיה האמריקאית צריכה להיות גאה בו כי זה לא מקובל להשתמש ברשויות אכיפת החוק ביריבות פוליטית".


כאשר וואלס תהה מדוע רבים מיריביו הפוליטיים של פוטין מוצאים את מותם, לא התרגש הנשיא הרוסי מהשאלה. "קודם כל, לכולנו יש המון יריבים פוליטיים", אמר. "אני משוכנע שגם לנשיא טראמפ יש המון. האם לא היו נשיאים שנרצחו בארה"ב? האם קנדי נרצח ברוסיה או בארה"ב? או מרטין לותר קינג?".



אף שמרבית האישים הפוליטיים והארגונים השונים תקפו בחריפות את טראמפ, דווקא מנהיג קו קלוקס קלן לשעבר, דיוויד דיוק, חלק לו מחמאות. "מעולם לא ראיתי כזו התקפה אמיצה על כל הממשל והתקשורת, שנכבשו על ידי הציונים בארה"", צייץ. "טראמפ הוא גיבור! הוא לא ישו, אבל הם שונאים אותו בדיוק ככה!".