נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר בשיחות פרטיות כי הוא מאוכזב מאי ההתקדמות במגעים עם קוריאה הצפונית, לשם פירוקה מנשק גרעיני, כך פורסם הבוקר (ראשון) ב"וושינגטון פוסט". לפי הדיווח, בשבועות שחלפו מאז הפסגה שקיים עם קים ג'ונג און בסינגפור, צוות המשא ומתן האמריקאי נתקל בקשיים במגעים עם הצוות הצפון קוריאני, שביטל פגישות רבות בין הצדדים.



דיפלומטים אמריקאים אמרו לעיתון כי מלבד ביטול ודחיית הפגישות בין הצדדים, בקוריאה הצפונית דרשו העברת כסף רב ולא מצליחים עד כה לשמור על תקשורת בסיסית עם האמריקאים.



בתוך כך, בפיונגיאנג עדיין לא השמידו אתר מחקר גרעיני שטראמפ ביקש שיושמד, זאת בצל טענתם של אנשי מודיעין בארה"ב, לפיה המדינה המסוגרת בעולם פועלת על מנת להסתיר מרכיבים מרכזיים בתכנית הגרעין שלה.



גורמים רשמיים, בהם בכירים בבית הלבן, פקידי מחלקת המדינה ודיפלומטים, אומרים כי טראמפ מבקש עדכוניים יומיים על מצב המשא ומתן עם קוריאה הצפונית. התסכול שלו מחוסר ההתקדמות טמון בעובדה שבמהלך הפסגה הורגשה התלהבות רבה מצד שני הצדדים, ביחס לעתיד היחסים בין המדינות.



טראמפ וקים בימים טובים יותר. צילום: AFP
טראמפ וקים בימים טובים יותר. צילום: AFP



"טראמפ נפגע מאוד מהאופן שבו מתנהל המשא ומתן עם קוריאה הצפונית", אמר דאיון קים, מומחה לקוריאה במרכז הביטחון האמריקאי. בכיר הסביר כי "טראמפ וצוותו לא ויתרו לחלוטין על המטרה, שהיא פירוק המדינה מגרעין, אך הם מודאגים". 



נקודה נוספת שפגעה באמון האמריקאי בקים, הייתה נושא החזרת גופותיהם של החיילים האמריקאים שנהרגו במהלך מלחמת קוריאה. לאחר שבסינגפור הגיעו הצדדים להבנות ביחס לסוגיה זו, לפיה הגופות יוחזרו לאמריקה, טענו הצפון קוריאנים, בפגישות עם מזכיר המדינה מייק פומפאו, כי הם עדיין לא מוכנים להתחייב לתכנית ספציפית בנושא.



העיכוב הכעיס את הפקידים האמריקאים, שהיו תחת לחץ רב בשל העובדה שטראמפ הכריז ב-20 ביוני כי קוריאה הצפונית כבר החלה בהעברת הגופות של 200 החללים האמריקאים.



ביום רביעי שעבר אמר טראמפ כי רוסיה התחייבה לסייע בסוגיית קוריאה הצפונית, והוסיף: "התהליך מתקדם לקראת עתיד מרגש עבור קוריאה הצפונית". עם זאת, בסוף השבוע האחרון, במהלך פגישה עם עוזריו, הוא נשמע מתוסכל בשל היעדר התפתחויות חיוביות במשא ומתן עם המדינה המבודדת בעולם.