האם העימות בין ארצות הברית לאיראן עומד לעלות מדרגה נוספת? רשת CNN דיווחה הלילה (שבת) כי בממשל האמריקאי בוחנים אפשרות להפעיל כוח צבאי כדי לשמור על מיצרי הורמוז, שבפתח המפרץ הפרסי, פתוחים. ההחלטה לבחון אפשרות כזו הגיעה לאחר ששתי מכליות נפט סעודיות הותקפו באזור באב אל מנדיב על ידי מורדים חות'ים.



למרות שכתוצאה מהתקיפה, ספינה אחת נפגעה באורח קל בלבד, ולא נשפך מהספינות נפט, חברת הנפט הסעודית אראמקו הודיעה כי היא משנה את מסלולי הספנות שלה. בממשל האמריקאי הבהירו, עם זאת, כי ארצות הברית לא תפעיל כוחות אמריקאים בעימות ישיר עם איראן - אלא תספק תמיכה לוגיסטית לכוחות מקומיים, בדגש על כוחות של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.



בנוסף לכך, רשת רויטרס מסרה כי ממשל טראמפ שוקל להקים מחדש את "נאט"ו הערבית". על פי הדיווח, בממשל האמריקאי רוצים להקים כוח צבאי משותף לערב הסעודית, איחוד האמירויות, קטאר, מצרים וירדן, במטרה להילחם בהתפשטות האיראנית במזרח התיכון ובלוחמה בטרור. 



"מיצרי הורמוז יהיו של כולם או של אף אחד"



כזכור, בתחילת החודש מפקד משמרות המהפכה של איראן, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, אמר כי אם ארצות הברית תפריע לייצוא הנפט האיראני, היא תחסום את המיצרים, ואמר כי "מיצרי הורמוז יהיו של כולם או של אף אחד". איסמעיל קוסארי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה, הוסיף כי "אם האמריקאים רוצים לעצור את ייצוא הנפט האיראני, אנחנו לא נאפשר כל משלוח של נפט לעבור דרך מיצרי הורמוז", כשהוא מתייחס למדיניות המוצהרת של ממשל טראמפ להביא את ייצוא הנפט האיראני לרמה אפסית.



בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני איים להפחית את שיתוף הפעולה עם האו"ם והאשים את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביצירת "המצב החדש". רוחאני אמר ליוקיה אמאנו, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כי "פעילותה הגרעינית של איראן תמיד הייתה למטרות שלום, אך איראן היא זו שתחליט על רמת שיתוף הפעולה שלה עם סבא"א", כך דווח בסוכנות אירנ"א.