הקואליציה הצבאית בהנהגת סעודיה הודיעה הלילה (שני) כי היא השמידה אתרי שיגור טילים של המורדים הח'ותים בצפון תימן, סמוך לגבול הסעודי. בהודעה של הקואליציה נאמר כי "ב-24 השעות האחרונות הושמדו אתרי שיגור טילים בליסטיים של המיליציות הח'ותיות בחבל סעדה". ערוץ הטלוויזיה הסעודי אל אקבארייה שידר סרטון קצר, המראה צילום אווירי של תקיפת הקואליציה הערבית על יעדי הח'ותים בחבל שבתימן. במהלך השנה האחרונה ביצעו המורדים השיעים מתקפות טילים הולכות וגוברות נגד סעודיה. 
מוקדם יותר השבוע טענו הח'ותים כי ביצעו מתקפה באמצעות מל"ט על נמל התעופה של אבו דאבי באיחוד האמירויות. נמל התעופה אישר בטוויטר כי אירעה במקום "תקרית" בה היה מעורב רכב אספקה, אך לא מסר פרטים נוספים. ריאד ובעלות בריתה במפרץ נלחמות מאז 2014 לצד ממשלת תימן, נגד המורדים הח'ותים הנתמכים על ידי איראן במדינה. עד כה נהרגו אלפים במלחמה, שהביאה את אוכלוסיית תימן לסף רעב.
רשת CNN דיווחה בשבת כי בממשל האמריקאי בוחנים אפשרות להפעיל כוח צבאי כדי לשמור על מיצרי הורמוז, שבפתח המפרץ הפרסי, פתוחים. ההחלטה לבחון אפשרות כזו הגיעה לאחר ששתי מכליות נפט סעודיות הותקפו באזור באב אל מנדיב על ידי המורדים החות'ים. 

 המורדים החות'ים בתימן. צילום: רויטרס
המורדים החות'ים בתימן. צילום: רויטרס


למרות שכתוצאה מהתקיפה, ספינה אחת נפגעה באורח קל בלבד, ולא נשפך מהספינות נפט, חברת הנפט הסעודית אראמקו הודיעה כי היא משנה את מסלולי הספנות שלה. בממשל האמריקאי הבהירו, עם זאת, כי ארצות הברית לא תפעיל כוחות אמריקאים בעימות ישיר עם איראן - אלא תספק תמיכה לוגיסטית לכוחות מקומיים, בדגש על כוחות של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.

בנוסף לכך, רשת רויטרס מסרה כי ממשל טראמפ שוקל להקים מחדש את "נאט"ו הערבית". על פי הדיווח, בממשל האמריקאי רוצים להקים כוח צבאי משותף לערב הסעודית, איחוד האמירויות, קטאר, מצרים וירדן, במטרה להילחם בהתפשטות האיראנית במזרח התיכון ובטרור. 

נושאת מטוסים אמריקאית, ארכיון. צילום: רויטרס
נושאת מטוסים אמריקאית, ארכיון. צילום: רויטרס

 
"מיצרי הורמוז יהיו של כולם או של אף אחד"
כזכור, בתחילת החודש מפקד משמרות המהפכה של איראן, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, אמר כי אם ארצות הברית תפריע לייצוא הנפט האיראני, היא תחסום את המיצרים, ואמר כי "מיצרי הורמוז יהיו של כולם או של אף אחד". איסמעיל קוסארי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה, הוסיף כי "אם האמריקאים רוצים לעצור את ייצוא הנפט האיראני, אנחנו לא נאפשר כל משלוח של נפט לעבור דרך מיצרי הורמוז", כשהוא מתייחס למדיניות המוצהרת של ממשל טראמפ להביא את ייצוא הנפט האיראני לרמה אפסית.

מפקד כח אל-קודס של משמרות המהפכה, הגנרל קאסם סולימאני, איים ביום חמישי על נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והדגיש כי "אנו אומה שמקדשת מוות, ואנו ממתינים לך". בנאום שנשא בעיר המדאן, כינה סולימאני את טראמפ "איש הבארים והקזינו", והוסיף כי "הממשל האמריקאי מתאמץ לבצע פשעים, והראיה הגדולה על כך עמידתו לצד הישות הציונית בפשעים שהיא מבצעת ברצועת עזה".
חיילים איראנים. צילום: רויטרס
חיילים איראנים. צילום: רויטרס