מהלך חסר תקדים בהיקפו: הרשויות בהודו הודיעו היום (שני) כי 4,007,707 אנשים נושלו ממרשם האזרחים במדינת אסאם שבצפון תת היבשת. מטרת הרשימה היא לזהות את התושבים שהגיעו למדינה לפני חודש מרץ 1971, ולא היגרו אליה אחריו. היא הוכנה במשך שלוש שנים במדינת אסאם שבה 33 מליון תושבים, בעקבות מתחים חברתיים וקהילתיים מתמשכים במדינה, בה התושבים ניהלו מאבקים ארוכים נגד מהגרים לא חוקיים. את המאבקים הובילה מפלגת השלטון של ראש הממשלה נרנדרה מודי.
הרקע לאירועים הוא ההגירה המוסלמית ההמונית למדינה, שבעקבותיה התרעמו התושבים כי הדמוגרפיה באזור השתנתה. לעומת זאת, תושבים מוסלמים רבים דוחים בתוקף את הטענות שהם אינם חוקיים, וטוענים כי סבם וסבתם נולדו באסם והם אינם מכירים כל מקום אחר. הם מפנים אצבע מאשימה גם אל עבר מפלגתו של מודי, וטוענים כי היא אנטי-מוסלמית וכי המהלך נועד לפגוע באוכלוסיה המוסלמית בלבד. 
"יש בקרב התושבים תחושה גוברת של פחד מהעתיד", אמר פעיל זכויות האדם הארד מאנדר. "החרדה שלי היא כיצד ניתן לשמור על מליוני אנשים חסרי מדינה? האם יהיו כאן מחנות ריכוז?".


מחוץ למשרד הרישום. צילום: רויטרס

 
"רבים מהמשפחות הן אומללות ועניות, ואין להם מסמכים רלוונטיים כדי להוכיח כמה זמן חיו במדינה", הוסיף הפעיל החברתי פרשנט בורה, המתגורר בבירתה של אסאם, גוואהטי. "אומרים שתהיה להם ההזדמנות להוכיח את אזרחותם, אולם זה לא כל כך פשוט עבורם". 
סאילש, הרשם הכללי של הודו, הבטיח כי אלו שלא נכללו ברשימת האזרחים לא יגורשו מהמדינה ותעמוד עבורם הזכות לערער על ההחלטה.