רוצים תנאים מוקדמים: בכיר איראני דחה היום (שלישי) את הזמנתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפסגה עם נשיא איראן חסן רוחאני. הבכיר, חמיד אבו טלאבי, יועצו של נשיא איראן אמר כי מי שמאמין במשא ומתן עליו להתחרט על השפה התוקפנית נגד טהרן, לכבד את העם האיראני ולשוב להסכם הגרעין ממנו פרש. בציוץ שכתב הבכיר האיראני בטוויטר הוסיף: "בשנה שעברה, במסגרת כינוס האו"ם ולאחר האיומים כלפי העם האיראני, הוצע לקיים גישה בין שני הנשיאים והיום מוצע שוב המפגש ללא תנאים מוקדמים, לאחר יציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין".

הבכיר הוסיף כי מי שמאמין במשא ומתן כדרך לפתרון מחלוקות בין החברות המודרניות עליו להתחייב למה שסוכם. "מתן כבוד לעם האיראני, הורדת ההתנהלות התוקפנית וחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין יכולה לסלול את הדרך שאינה סלולה כעת", למפגש בין שני המנהיגים. יועצו של הנשיא האיראני הוסיף עוד כי השיחות הטלפוניות בין רוחאני לבין נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה ב-2013, התמקדה באמונה באפשרות ללכת בדרך של התחייבות הדדית. "הסכם הגרעין היה פרי המחויבות למשא ומתן ויש לקבל אותו כמו שהוא", אמר. 

רוחאני אמר היום כי פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין "אינה חוקית" וציין כי הכדור נמצא "במגרש האירופי בכל הנוגע לקשרים עם טהרן". הנשיא האיראני התייחס למתיחות במפרץ הפרסי וטען כי מדינתו לא מעוניינת בעימות. "הרפובליקה האסלאמית לא מעוניינת במתיחות באזור ולא רוצה בדרכי המים הבינלאומיים, אך לא תוותר בקלות על זכותה לייצא נפט", נכתב באתר הרשמי של רוחאני.



כזכור, כאשר נשאל אתמול הנשיא האמריקאי על ידי כתבים בבית הלבן אם יהיה מוכן להיפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני, ענה טראמפ: "אם הם רוצים להיפגש, ניפגש. אני מוכן להיפגש עם כולם, אני מאמין בפגישות". דבריו של הנשיא האמריקאי באו על רקע מתיחות הולכת וגוברת בין שתי המדינות.



המורדים החות'ים בתימן. צילום: רויטרס
המורדים החות'ים בתימן. צילום: רויטרס



העיתונים הערביים סיקרו אתמול בהרחבה את ההחלטה של סעודיה להפסיק את תנועת מכליות הנפט שלה דרך מצר באב אל־מנדב, עד שיהיה בטוח לשוט שם. זאת, לאחר שהמורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, תקפו בשבוע שעבר שתי מכליות נפט סעודיות בשעה שאלה הפליגו במים הבינלאומיים, ממערב לעיר הנמל התימנית אל־חודיידה שבשליטתם. חלק מהכותבים הפנו אצבע מאשימה כלפי איראן, ואחרים כינו את החלטת סעודיה "צעד של חוסר אונים".



פאהד אל־חאלדי כתב בעיתון "אל־יום" הסעודי שתקיפת מכליות הנפט מראות כי "החות'ים מקבלים את ההוראות שלהם מאיראן, שמצהירה על כוונתה לעכב את השיט במים הבינלאומיים, בעיקר במצרי הורמוז ובמצר באב אל־מנדב, בתגובה לסנקציות הבינלאומיות עליה בשל המעשים החבלניים שהיא עושה באזור".



מוחמד אל־שייח' כותב ב"אל־ג'זירה" הסעודי כי "ככל שמועד המצור האמריקאי מתקרב, מסלימה איראן את המצב באמצעות סוכניה באזור ומסתפקת בהצהרות גבורה. הסלמה היא תשובה להסלמה, כדי שהעולם יבין שאין פתרון לברבריות האיראנית אלא באמצעות מכה מוחצת".



עבדאללה אל־עותיבי כותב ב"א־שארק אל־אווסט" הלונדוני כי "עימות עם המשטר האיראני הנוכחי הוא הפתרון היחיד. האיומים האיראניים נגד ארצות הברית ובעלות בריתה הם ריקים מתוכן".