נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר היום (רביעי) כי השפה המאיימת של ארצות הברית לא תועיל לאיש ואמר כי היא נובעת מ"מנטליות ציונית". הדברים באים על רקע המשבר ביחסים בין שתי המדינות בשל מעצר הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון בטורקיה. ארדואן אמר כי אנקרה לא תתפשר בנוגע למעצר הכומר, והוסיף כי "המנטליות הציונית והאוונגליסטית" של וושינגטון בלתי מתקבלת על הדעת.  
 
המועצה לביטחון לאומי של טורקיה ביקרה ביום שני את ארצות הברית על שימוש ב"שפה מאיימת" כלפי אנקרה. בהודעה של המועצה, שבראשה עומד הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, נאמר כי השפה בה השתמשה וושינגטון "אינה מכבדת ובלתי מתקבלת על הדעת". בהודעה נאמר גם כי התנאים שהציב הממשל האמריקאי לעסקאות ביטחוניות בין המדינות "מפרים הסכמים בינלאומיים ויפגעו ביחסים האסטרטגיים". 
ארצות הברית דורשת את שחרורו של הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון, המואשם בטורקיה ב"טרור". הוא הוחזק במשך 21 חודשים בכלא טורקי, לפני שהועבר למעצר בית בשבוע שעבר. על פי דיווח בשבוע שעבר ב"וושינגטון פוסט", ישראל שחררה את סייענית החמאס אברו אוזקאן לבקשת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שניסה להביא לשחרורו של ברנסון, בתמורה לשחרורה של האזרחית הטורקית.


הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון בטורקיה. צילום: רויטרס
הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון בטורקיה. צילום: רויטרס

 
העיתון דיווח כי בפגישה בין טראמפ למקבילו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן במהלך פסגת ראשי מדינות נאט"ו, הסכימו השניים כי בתמורה לשחרור אוזקאן על ידי ישראל, תשחרר אנקרה את ברנסון. בסיום השיחה בין השניים, התקשר הנשיא האמריקאי לראש הממשלה בנימין נתניהו, וביקש ממנו לשחרר את האזרחית הטורקית, מה שאכן קרה. עם זאת, טורקיה לא עמדה בסיכום עם ארצות הברית, מה שהביא למשבר האחרון בין וושינגטון לאנקרה ולאיומי טראמפ להטיל על טורקיה עיצומים כלכליים. 

הנשיא טראמפ צייץ בשבוע שעבר: "ארה"ב תטיל סנקציות כבדות על טורקיה בעקבות מעצרו הממושך של הכומר אנדרו ברנסון. האדם הזה הוא נוצרי אדוק, איש משפחה ואדם נפלא. הוא סובל מאוד. יש לשחרר את איש הדת החף מפשע הזה מיד". 
מוקדם יותר אמר סגן הנשיא, מייק פנס: "לנשיא ארדואן ולממשלת טורקיה, יש לי מסר מטעם נשיא ארצות הברית: שחררו את הכומר אנדרו ברנסון עכשיו, או שתתכוננו להתמודד עם ההשלכות. אם טורקיה לא תשחרר אותו באופן מידי, ותחזירו הביתה לאמריקה, נטיל על טורקיה סנקציות משמעותיות, שיוסרו רק ברגע שיהיה חופשי".