ארה"ב הטילה היום (רביעי) סנקציות כלכליות על שר המשפטים הטורקי עבדולמיט גול, ועל שר הפנים סולימאן סויולו, זאת בעקבות המשפט שמנהלת טורקיה נגד הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון, אשר מואשם בפעילות טרור והוחזק במשך 21 חודשים בכלא הטורקי, ובשבוע שעבר הועבר למעצר בית. נכון לעכשיו, הטלת הסנקציות של ארה"ב על טורקיה כבר גרמה לירידה הגדולה ביותר בכל הזמנים של הלירה הטורקית אל מול הדולר האמריקאי. 



דוברת הבית הלבן שרה סנדרס אמרה לתקשורת כי האנשים עליהם הוטלו הסנקציות לקחו חלק מהותי במעצרו של ברנסון בשנת 2016. "מעצרו הבלתי הוגן של הכומר ברנסון והמשך העמדתו לדין על ידי טורקיה פשוט בלתי מתקבלים על הדעת", אמרה. בנוסף, שר האוצר סטיבן מנושין אמר בהצהרה רשמית כי "הנשיא טראמפ הבהיר כי ארצות הברית מצפה שטורקיה תשחרר את הכומר באופן מיידי". 
כזכור, אמש דחה בית המשפט הטורקי את ערעורו של ברנסון להשתחרר ממעצר בית במהלך המשפט שמתנהל נגדו, בו הוא כאמור מואשם בטרור. טורקיה האשימה את ברנסון בסיוע לקבוצה אשר עמדה מאחורי הפיכה צבאית כושלת במדינה לפני כשנתיים. 

בשבוע שעבר צייץ הנשיא טראמפ: "ארה"ב תטיל סנקציות כבדות על טורקיה בעקבות מעצרו הממושך של הכומר אנדרו ברנסון. האדם הזה הוא נוצרי אדוק, איש משפחה ואדם נפלא. הוא סובל מאוד. יש לשחרר את איש הדת החף מפשע הזה מיד". 
  

אנדרו ברנסון. צילום: AFP



נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר היום כי השפה המאיימת של ארצות הברית לא תועיל לאיש וכן כי היא נובעת מ"מנטליות ציונית". ארדואן אמר כי אנקרה לא תתפשר בנוגע למעצר הכומר, והוסיף כי "המנטליות הציונית והאוונגליסטית" של וושינגטון בלתי מתקבלת על הדעת.  
כמו כן המועצה לביטחון לאומי של טורקיה ביקרה השבוע את ארצות הברית על שימוש ב"שפה מאיימת" כלפי אנקרה. בהודעה של המועצה נאמר גם כי התנאים שהציב הממשל האמריקאי לעסקאות ביטחוניות בין המדינות "מפרים הסכמים בינלאומיים ויפגעו ביחסים האסטרטגיים".