מבשלים הסכם: משלחת חמאס חו"ל שנכנסה אתמול (חמישי) לרצועת עזה דרך מעבר רפיח, הגיעה כדי לדון גם בהסכם הרגיעה מול ישראל. מדובר במתווה כולל שבמהלכו ישופרו התנאים ההומניטריים ברצועת עזה וייצאו לפועל פרויקטים גדולים כמו נמל ימי בעיר החוף המצרית איסמאעליה במצרים ונמל תעופה בסיני שישרתו את תושבי עזה. כך דיווח הבוקר העיתון הלבנוני "אל אח'באר", דברים שחלק מהם דווחו גם באתר "מעריב".



העיתון הלבנוני דיווח כי ישראל אמורה להתייחס למתווה במהלך השבוע הקרוב, מה שמסביר מדוע דחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את טיסתו לקולומביה. ביקור משלחת בכירי חמאס דומה לביקור שערך מנהיג חמאס לשעבר חאלד משעל ב-2012 ברצועת עזה, אך הפעם מגיע סגן מנהיג חמאס סאלח עארורי לראשונה לרצועה, במסגרת משלחת שכוללת גם את מוסא אבו מרזוק, עיזת א-רישק וחוסאם בדראן, לפגישות מרתוניות עם מנהיגי חמאס ברצועה. השיירה עוכבה בכניסה למעבר רפיח לכמה שעות, כדי שיתאפשר חיפוש מדוקדק בכלי הרכב שלה, כנראה לבקשת ישראל שאישרה את המעבר של עארורי המבוקש על ידי כוחות הביטחון בארץ.



מטרת הביקור הינה קבלת החלטה להודנה ארוכת טווח עם ישראל, בתום משא ומתן לא ישיר שניהלו ראשי הארגון עם ישראל, באמצעות ראשי המודיעין המצרי. בהחלטה הסופית תשתתף מועצת השורא (הפרלמנט) של חמאס. מקורות מקורבים לחמאס סיפרו, כי מדובר בהסכם למשך חמש שנים שייושם בשלבים; הראשון כולל הפסקת פעולות תהלוכות השיבה, כולל הפרחת בלוני ועפיפוני התבערה. בתמורה, ייפתח מחדש מעבר כרם שלום וייפתח מעבר רפיח באופן קבוע.



השלב השני כולל שיפור מצב החיים והסרת המצור לחלוטין מעל תושבי הרצועה. במקביל, ישראל תאפשר הכנסת כל סוגי הסחורות, ותגביר את זרם החשמל הישראלי. בשלב השלישי האו"ם יוציא לפועל פרויקטים הומניטריים עליהם התחייב בעבר, כמו הקמת נמל ימי באסמאעיליה במצרים, הפעלת שדה תעופה לטובת הרצועה שיפעל מאדמת מצרים, בניית תחנת כוח לייצור חשמל בסיני, ולאחר מכן שיקום כולל של הרצועה.



מתווה רגיעה והסדרה זה הוצג כבר בשבוע שעבר על ידי שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, למנהיג חמאס אסמאעיל הנייה, כדי למנוע הסלמה במצב לאחר שירי של טנק צבאי הרג שני פעילי הארגון.



בין היתר, הציע מלדנוב פתיחת מעבר כרם שלו, הרחבת שטח הדיג, ואז הגברת זרם החשמל לרצועה כך שיפעל ארבע שעות נוספות בכל יום, וכן העברת סיוע בסך 31 מיליון דולר מקטאר והבטחת 91 מיליון דולר לטובת פעילות סוכנות הפליטים אונר"א. כמו כן, העברת 10 מיליון דולר לטובת תשלום משכורות עובדי הרשות ברצועת עזה, כך שיקבלו 80 אחוזים מהשכר במקום מחצית השכר כיום, כאשר בעוד חודשיים יפתרו בעיית משכורות אנשי חמאס.



בכל מקרה, ההצעות התקבלו בתגובה רפה של חמאס ברצועה, שהדגיש כי "הפתרון אינו עונה על הציפיות, ויש צורך במעבר ימי לנמל קפריסין ללא ביקורת ישראלית". אולם, לאחר הפגישות המרתוניות בקהיר, כולל ביקור שליח האו"ם, נרקם פתרון כמעט סופי להודנה, כאשר חמאס אמור להעביר את הסכמתו עד סוף השבוע להסכם, ואילו הקבינט שיתכנס ביום ראשון אמור גם לקבל החלטה בעניין המתווה.



המקורות הפלסטינים מאשרים את מה שדווח אתמול באתר "מעריב" שסוגיית חילופי האסירים תידון רק בשלב השני, אם כי המגעים יתחילו כעבור חודשיים מתחילת ההודנה. "התנאי של חמאס זה שעל ישראל לשחרר את משוחררי עסקת שליט שנעצרו מחדש", הדגיש הגורם בחמאס בשיחה לעיתון הלבנוני, שחושש מהאפשרות שהרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן עלולה לעכב או לפגוע בהודנה שכל הפלגים בעזה מאשרים אותה.