בריטניה תבקש מרוסיה להסגיר לידיה שני אזרחים רוסים החשודים בביצוע המתקפה, שכלל שימוש בגז עצבים, נגד המרגל הרוסי לשעבר סרגי סקריפל ובתו יוליה בעיר סולסברי בחודש מרץ השנה, כך פורסם הערב (שני) ב"גרדיאן" הבריטי. לפי הדיווח, התובעים הבריטים השלימו את ניסוח בקשת ההסגרה והם מוכנים להגשתה בקרוב.



לפני כשלושה שבועות טענו חוקרים בריטים כי התגלתה זהות החשודים בהרעלת המרגל לשעבר ובתו, זאת זמן קצר בלבד לאחר שדווח בניו יורק טיימס כי חוקרי המשטרה הבריטים חושדים שהאחראים הם קצינים בעבר או בהווה במודיעין הרוסי (ה-GRU).



גורמים רשמיים בארצות הברית ובריטניה אמרו אז כי האפשרות שהם נשלחו במיוחד לביתו של סקריפל נבדקת. עוד דווח כי נבדקה במקביל האפשרות שמדובר בגורמים מסוכנויות ביון אחרות ברוסיה.



יוליה סקריפל. צילום: פייסבוק
יוליה סקריפל. צילום: פייסבוק



מדובר באותו ארגון ביון שאנשיו נחשדים במעורבות בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. מכתבי האישום, שהוגשו נגד 12 מהם לפני כחודש, עולה כי הפעילות החלה אחרי שטראמפ הודה כי הוא מחכה לעזרת הרוסים כדי להשיג את המיילים של הילארי קלינטון. סגן שר המשפטים והממונה על החקירה בנושא המעורבות הרוסית, רוד רוזנשטיין, הציג את כתב האישום שבו נטען כי אנשי הביון הרוסים החלו במרץ 2016 לבצע מתקפות סייבר נגד חשבונות מייל של אנשי הצוות בקמפיין הבחירות של קלינטון, ובנוסף הם ריגלו אחרי יו"ר המפלגה הדמוקרטית ופרצו למחשבי המפלגה והדליפו את המידע באינטרנט.



כזכור, בתחילת חודש מרץ האחרון, סקריפל בן ה-66 ובתו יוליה נמצאו "מחוסרי הכרה" על ספסל במרכז קניות בעיר סליסבורי. האישה נפגעה גם היא באורח אנוש. לשניים לא היו "פציעות נראות לעין", אמר קרייג הולדן, מפקד המשטרה המקומית.



סקריפל הוא קולונל לשעבר במודיעין הצבאי הרוסי שנידון ל-13 שנות מאסר ב-2006 על העברת זהותם של מרגלים רוסים באירופה לשירות הביון הבריטי, ה-MI6. רוסיה טענה כי הוא קיבל 100,000 דולר תמורת המידע, אותו החל להעביר בשנות התשעים. הוא היה אחד מארבעה אסירים שניתנה להם חנינה, ושנשלחו לבריטניה כחלק מעסקת חילופין שנערכה ב-2010 תמורת מרגלים שהוחזקו בארצות הברית. זו הייתה עסקת השבויים הגדולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה.