החל מאמש נכנסו לתוקף הסנקציות הכלכליות שהטיל הנשיא אמריקאי דונלד טראמפ על איראן, הכוללות הגבלות רבות על הכלכלה האיראנית, הסובלת ממילא זה זמן מה ממשבר חריף. המהלך נעשה חרף התנגדות מדינות אירופה החתומות גם הן על הסכם הגרעין, ממנו כזכור פרש טראמפ. המומחה למזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב, פרופסור עוזי רבי, התייחס הבוקר (שלישי) ב-103FM להשפעת הסנקציות ולדברי שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני שקראה להגדיל את ההשקעות באיראן.



"מה שמוגריני עושה זה מעט מידי ומאוחר מידי", הסביר פרופסור רבי. "הארגון האירופי מנסה איכשהו להפגין שרירים אך מי שעוקב אחר תנועת הרכבות של העסקים שמדירים את המשק האיראני, יודע שגם אירופה לא תוכל לעמוד בפרץ. איראן מקווה שאירופה תושיע אותה ותנסה להתמודד עם רוע הגזרה, אך את מה שאנחנו רואים קשה שלא לכנות כמצב כקשה ביותר של משטר הרפובליקה האיראנית. זו הצומת הכי קשה בה נתקלו מאז עלו לשלטון", הסביר רבי. 



רבי טוען כי השפה של האמריקאים, כמו גם הצעדים שלהם, מטילים אימה על טהרן: "אנשי המשטר שואלים את עצמם בצורה כזו או אחרת מאיזה חומר עשוי הנשיא טראמפ והממשל שלו. נראה לי שמזכיר המדינה מייק פומפאו, מדבר איתם בשפה מזרח תיכונית שקשה להם להתמודד איתה ומסביר שאם איראן לא תבוא עם הצעות לשינויים להסכם הגרוע של ברק אובמה היא תגזור על עצמה בידוד שיפגע בה מאוד מבחינה כלכלית כשבעוד שלושה חודשים יגיעו גם הסנקציות הקשות באמת. עליה לחשוב פעמיים איזה מסלול היא מעדיפה. זו שפה שהם מעולם לא שמעו מעבר והיא מטילה עליהם אימה". 
"החל מסוף יוני, באיראן מתקיימות הפגנות שאי אפשר להישאר אדישים אליהן", סיפר רבי, "אישה איראנית היום בבוקר פשטה את בגדיה במחאה ובהתרסה על העובדה שאין לה מה לאכול ולהאכיל את בני משפחתה. אנשים מציעים למכולת את איברי גופם ומציגים בסרטונים פרטיים את המקרר הריק שלהם. במקביל יש קריאות ברחוב של אזרחים שחשים שהוליכו אותם שולל וקוראים מוות לפלסטין. התעמולה הפנימית הזו כבר החלה. על אף שארצות הברית יצאה מההסכם איראן עדיין נצמדת אליו ומגנה עליו. בכך אפשר לראות כמה חשוב לה ההסכם הזה".
רבי התייחס לדבריו של הנשיא פוטין שאמר שידאג לספק נפט למדינות שיפגעו מהסנקציות האיראניות: "אין צל של ספק בכך שאיראן קיבלה סטירה מצלצלת בלחייה, ואין ספק שמה שעושים האמריקאים היום זה פגיעה בכבוד האיראני והשפלתו. כבר לא מדברים על ההסכם בלבד אלא על שינוי ההתנהגות של איראן במרחב".