סוריה הודיעה היום (רביעי) בדיווח רשמי, באמצעות ציוץ בטוויטר, על מחלתה של "האישה הראשונה של סוריה", הלוא היא אשתו של נשיא סוריה בשאר אסד, אסמא אל-אסד, בסרטן השד. בתמונה שצורפה לדיווח נראים הזוג, בשאר ואסמא, ישובים זה לצד זה ומחייכים, בעוד אסמא עוברת את הטיפול הכימותרפי הראשון בסדרת הטיפולים אליה היא נכנסת.

לצד התמונה פורסמה ההצהרה הבאה: "בכוח, נאמנות ובאמונה, גב' אסמה אל -אסד התחילה את השלב הראשוני של הטיפול בגידול ממאיר של השד שהתגלה מוקדם. אנו מאחלים לגברת אסמה החלמה מהירה". סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר הסורי דיווחה כי אסמא מקבלת את הטיפול באחד מבתי החולים הצבאיים בדמשק. על פי אחת ההערכות הלא רשמיות מדובר בבית החולים הצבאי "תשרין". 

בשאר אל אסד ואשתו. צילום: רויטרס


 אסמא, בת 43, נישאה לבשאר אל אסד לפני כ-18 שנה, בדצמבר 2000. היא נולדה בלונדון לאב קרדיולוג ואם שעבדה בשגרירות רוסיה באנגליה. בילדותה נקראה בשם האנגלי אמה, ולמדה בבית ספר נוצרי יוקרתי. זאת על אף שמשפחתה מוסלמית סונית ממוצא סורי. ב-1996 סיימה תואר ראשון במדעי המחשב ובספרות צרפתית בקינגס קולג'. 

את אסד פגשה אסמא בזמן שהוא למד רפואת עיניים בלונדון, וכאשר הפך לנשיא סוריה בשנת 2000 עברה לסוריה והתחתנה עמו. לטובת המעבר לסוריה ונישואיה לבשאר, עזבה אסמא את עבודתה ונטשה את כוונתה ללמוד מנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד. בזמן ההתקוממות בסוריה שברה אסמא את שתיקה במכתב ששלחה בשנת 2012 לעיתון ה"טיימס", בו הביעה תמיכה בבעלה, וכן השתתפות בצער ההרוגים. כמו כן, בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה אסמא נתונה, בדומה לבכירים אחרים במשטר הסורי, לסנקציות שונות מטעם האיחוד האירופי.

בראיונות עמה בעבר ציינה אסמא כי "על הנשים ליטול חלק בקבלת החלטות פוליטיות וביצירת מדיניות", וכן אמרה כי "יש להשקיע מאמצים נוספים ביצירת שוויון הזדמנויות בין גברים לנשים ובמניעת אפליה ביניהם".