רפאל סאדי, ישראלי שלמד באוניברסיטה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, סיפר הבוקר (ראשון) על חברו לשעבר וכינה אותו "בריון" בראיון לתוכניתו של ליאור שליין בגלי צה"ל. "אני אגדיר אותו בצורה הכי ברורה: הוא בריון שכונתי. שני בריונים ראש בראש אבל להערכתי טראמפ והמערכת הישראלית לא מכירים את הבריונות של ארדואן מספיק טוב", אמר. 
"הבן אדם הזה לא יגיד בחיים סליחה ולא יחזיר את הכומר האמריקאי", אמר בהתייחסות לאיש הדת הנוצרי אנדרו ברנסון שעומד למשפט בטורקיה על "טרור". לדברי סאדי, "יש פה מלחמה בין ארצות הברית לרוסיה. הן אף פעם לא נלחמו אחת בשניה אלא דרך מדינות שלישיות. טורקיה מתקרבת לרוסיה וקונה את טילי S-300 וזה לא לטעמה של ארצות הברית".
"זה לא המשבר הראשון או האחרון של טורקיה. ארדואן לא מוכן לוותר על השלטון. אם יוותר על הכיסא הוא עלול להגיע לכלא. הוא ביצע הרבה עבירות ודברים לא חוקיים. יש הרבה דיבורים שההפיכה הייתה מבוימת אבל לא הצליחו להפיל אותו, נקודה", אמר על ניסיון ההפיכה הצבאית ב-2016. "אם ייצא מהמשבר הזה בכבוד הוא יישאר עד סוף חייו בשלטון". 


ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה. צילום: רויטרס
ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה. צילום: רויטרס

 

סאדי הוסיף: "טורקיה מדינה שונה משאר העולם כי הכלכלה שלה לא בנויה רק על הדולר. היא תוריד עוד 10 שנים את המחירים לשפל ותתחרה אפילו עם סין. כל הירידה של הלירות הטורקיות והדולר תביא להורדת מחירים".



נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע ביום שישי בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו כי הסנקציות הכלכליות על טורקיה יוחרפו. "אישרתי הכפלה של תעריפי המס על פלדה ואלומיניום. ערך המטבע שלהם צונח לעומת הדולר החזק שלנו. המס על האלומיניום יעמוד על 20 אחוזים, ועל הפלדה על 50 אחוזים. היחסים שלנו עם טורקיה אינם טובים בשלב זה".


 הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון בטורקיה. צילום :רויטרס
הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון בטורקיה. צילום :רויטרס


ארדואן קרא לבני עמו להביע ביטחון במטבע ואמר: "המירו דולרים". לדבריו, מדובר במאבק לאומי. "הדולר לא יחסום אותנו", אמר בנאום שנשא, "במידה וש לכם דולרים או זהב, לכו להחליף אותו בתמורה ללירה טורקית". שער המטבע הוסיף לרדת בתום נאומו, וכיום קצת יותר משש לירות שוות לדולר אחד. הוא המשיך והסביר לתושבים כי "טורקיה עמדה בעבר בפני תנודות פיננסיות מלאכותיות ואין סיבה להסתכל על מחירי המט"ח, אלא להתמקד בתמונה הגדולה".