משיבים אש: 12 בכירים לשעבר במודיעין האמריקאי פרסמו היום (שישי) הצהרה כנגד החלטתו של הנשיא טראמפ לבטל את הסיווג הביטחוני של ראש ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן, וכינו אותה "לא שקולה וחסרת תקדים". לדבריהם, "ברנן הוא אדם מוכשר ופטריוט שהקדיש את כל חייו הבוגרים לשירות העם האמריקאי. פעולתו של הנשיא בנוגע לברנן והאיומים בפעולות דומות גם נגד בכירים אחרים לשעבר, לא קשורים בכלל למי צריך ומי לא צריך להחזיק באישורי ביטחון. הכל קשור בניסיון לחנוק את חופש הביטוי".



כזכור, טראמפ ביטל את סיווגו הביטחוני של ברנן, המביע עליו ביקורת חריפה, על אף שבארה"ב נהוג כי בכירים לשעבר ממשיכים לשמור על סיווגם הביטחוני על מנת שיוכלו לייעץ לקודמיהם בתפקיד. בחודש שעבר טען ברנן כי מעשיו של טראמפ בפסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הם "לא פחות מבגידה". הבכירים לשעבר טענו כי "כיחידים אשר טיפחו ועזרו לשמור על זכותם של האמריקאים לחופש הדיבור, גם כאשר הזכות הזו שימשה אותם כדי לבקר אותנו, המהלך הזה לא ראוי ומצער ביותר".



בין החותמים על ההצהרה ניתן למנות שישה מראשי ה-CIA לשעבר, בהם גם דיוויד פטראוס, שהיה מועמד להיות מזכיר המדינה בימיו הראשונים של ממשל טראמפ. בנוסף אליהם, מנויים גם חמישה סגנים לשעבר של ראשי ה-CIA, וראש המודיעין הלאומי לשעבר ג'יימס קלאפר, ששמו הופיע ברשימת הבכירים לשעבר שעשויים לאבד את סיווגם הביטחוני. הבכירים ציינו גם כי הם לא בהכרח מסכימים עם דעותיו של ברנן, אך עומדים על זכותו להגיד אותן.



מטה ה-CIA. לא מקבלים את ביטול הסיווג הביטחוני של ברנן. צילום: רויטרס



אדם נוסף שהתבטא כנגד ההחלטה מעוררת המחלוקת הוא ויליאם מקרייוון, שכתב מאמר לעיתון ה"וושינגטון פוסט" ובו הפציר בנשיא טראמפ לבטל את סיווגו הביטחוני כאות סולידריות עם ברנן. מקרייוון, אדמירל בצי האמריקאי לשעבר ומי שהיה מפקד פיקוד המבצעים המיוחדים המשולבים בזמן חיסולו של אוסמה בן לאדן, כינה את ברנן "אחד מאנשי הציבור הטובים שהכרתי", וציין כי "יושרו ואופיו מעולם לא הוטלו בספק, אלא על ידי אנשים שלא מכירים אותו". 

בדבריו פנה לטראמפ ואמר כי היה "רואה בזה כבוד אם היית מבטל גם את הסיווג הביטחוני שלי, כדי שאוכל להוסיף את שמי לרשימת הגברים והנשים שדיברו נגד הנשיאות שלך". מקרייוון ביקר בחריפות את הנשיא במאמר ואמר כי אין לו את התכונות והכישורים המתאימים למנהיג טוב.
"באמצעות הפעולות שלך, אתה מביך אותנו בעיני הילדים שלנו, משפיל אותנו בבמה העולמית, וגרוע מכל, מחלק אותנו כאומה". כתב הקצין הבכיר בדימוס, "אם אתה חושב לרגע שהטקטיקות של תקופת המקארתיזם שלך ידכאו את קולות הביקורת, אתה טועה טעות מרה".

כזכור, מזכירת הבית הלבן שרה סנדרס הגנה על ההחלטה של טראמפ ואמרה כי "לנשיא יש אחריות חוקתית להגן על מידע מסווג ועל מי מקבל גישה אליו, ובפעולה הזו הוא ממלא את האחריות הזו". אולם, על אף ההכחשות, הדעה הרווחת בארה"ב היא שביטול הסיווג הביטחוני של ברנן מגיע כנקמה על הביקורת שהשמיע כלפי הנשיא, לאחר שטראמפ ציין עוד בחודש שעבר על כוונתו לבטל את הסיווג בעקבות "פרשנות מטורפת שמסייעת למטרותיהם של אויבי המדינה".



ברנן עצמו אמר ביחס להחלטה של הנשיא לשלול את סיווגו הביטחוני כי היא חלק מניסיונו ומאמציו לדכא את חופש הביטוי ולהעניש את מבקריו. בנוסף אמר, כי "מעשיו של טראמפ צריכים להדאיג את כל האמריקנים".