מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן מת היום (שבת) ממחלה בגיל 80, כך מסרו דיפלומטים ומקורבים לו. הדיפלומט הבכיר, אזרח גאנה, הלך לעולמו בבית החולים בעיר ברן שבשווייץ, שם הוא חי בשנים האחרונות. הוא זכה בפרס נובל לשלום ב-2001 עבור עבודתו ההומניטרית במסגרת הארגון. 



הוא היה האפריקאי השחור הראשון שנבחר לתפקיד מזכ"ל האו"ם וכיהן בו בשתי כהונות מ-1997 עד 2006. לאחר מכן שירת כשליח המיוחד של האו"ם לסוריה, והוביל ניסיונות לפתור את מלחמת האזרחים שם. במהלך תקופתו כמזכ"ל האו"ם פרצו מלחמת עיראק ומגיפת האיידס.

לפני תפקידו כמזכ"ל הוא הוא היה אחראי על פעילות שמירת השלום של האו"ם וכיהן כשליח המיוחד ליוגוסלביה לשעבר. בתקופתו ארעו שני הכשלים הגדולים ביותר של כוח שמירת השלום של הארגון - רצח העם ברואנדה ב-1994, והטבח בעיר הבוסנית סרברניצה ב-1995.

בניין האו"ם בניו יורק. צילום: אינאימג'
בניין האו"ם בניו יורק. צילום: אינאימג'


מקרן קופי אנאן בג'נבה נמסר בתגובה: "בצער רב אנו מודיעים בשם משפחת אנאן וקרן קופי אנאן כי קופי אנאן, מזכ"ל האו"ם לשעבר וחתן פרס נובל לשלום, הלך לעולמו בשלווה בשבת, ה-18 באוגוסט לאחר מחלה קצרה. אשתו נאנה וילדיו אמה, קוג'ו ונינה היו לצדו במהלך ימיו האחרונים".

הקרן תיארה אותו כ"מדינאי גלובלי" שנאבק למען השלום וההוגנות בעולם: "בכל מקום בו היו סבל או צורך, הוא פעל ונגע באנשים רבים עם החמלה והאמפתיה העמוקים שלו. הוא שם אחרים לפני עצמו ושידר חום ואדיבות אמיתיים".

נשיא גאנה, נאנה אקופו-אדו, שיבח את מזכ"ל האו"ם המנוח קופי אנאן כדיפלומט בינלאומי שהביא גאווה עצומה לארצו. הוא הורה על הורדת דגל גאנה לחצי התורן ברחבי המדינה ובכל נציגויותיה בחו"ל למשך שבוע שלם. "ענאן היה מבני ארצנו הגדולים ביותר. הוא האמין ביכולתם של אזרחי גאנה לסלול את דרכם לקדמה ושגשוג", אמר.