האם חוסר החלטיות של נשיא ארה"ב היווה אחד מהגורמים להישארותו של נשיא סוריה בשאר אל אסד בתפקידו? כך לפחות נטען בספר חדש בשם "עשרה ימים באוגוסט". הסופר, אנטוני שלדון, כי לאחר מתקפת הגז הכימי על אזרחי סוריה ב־21 באוגוסט 2013 ביקש ראש הממשלה הבריטית דאז דיוויד קמרון לבצע פעולת תגמול חריפה נגד הנשיא אסד בתגובה למתקפת הגז הקטלנית האכזרית שגבתה את חייהם של מאות אזרחים, גברים, נשים וילדים קטנים.
לפי הכתוב בספר, הבשורה על ההתקפה באמצעות גז קטלני בשם סארין גרמה לקמרון לקטוע את חופשתו ולחזור ללונדון בבהילות כדי לתכנן את מהלכיו בתגובה. 

קמרון, כך כותב שלדון, הניח שהנשיא האמריקאי ברק אובמה ירצה לשתף עמו פעולה ולנקוט תגובה חריפה ומיידית נגד אסד. למרות זאת, על פי הסופר, שני המנהיגים הצליחו לדבר זה עם זה רק שלושה ימים לאחר אותה מתקפה, בשל העובדה כי לא הושג עבורם קו טלפוני מאובטח. במהלך ההמתנה הארוכה לשיחה המיוחלת פעל הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין לסיכול תגובות צבאיות נגד אסד, ובין היתר חילץ מהנשיא הסורי התחייבות שלא לעשות שימוש עתידי בנשק כימי.


בשיחת הטלפון שלבסוף נערכה בין שני האישים, הציע אובמה לקמרון לבצע תקיפה בטיל ארוך טווח נגד אסד ואף הדגיש כי יש לעשות זאת ממש בהקדם, בשל "חלון הזדמנויות צר שהולך ונסגר". למרות זאת, בטרם הסתיימה השיחה הבהיר אובמה כי הוא טרם קיבל החלטה. קמרון, שהבין ככל הנראה כי אובמה מעדיף לא לנקוט פעולה כלשהי, פנה לפרלמנט שלו בבקשה לאשר תקיפה נגד אסד, אולם בקשה זו נדחתה ב־29 בחודש.
 
בשלב הזה החליט ראש הממשלה הבריטי להתקשר לפוטין, ולאחר המתנה על הקו במשך 14 דקות, נאמר לו על ידי הנשיא הרוסי כי יש לאפשר בדיקה מקדימה כדי לברר את האלטרנטיבות. הנשיא הרוסי, כך נטען, אף טען כי איננו משוכנע מי הגורם שבאמת עומד מאחורי התקיפה הכימית, ובסופו של דבר לא בוצעה כל פעולת תגמול נגד אסד בגין אותה מתקפה כימית.