מכתב חסר תקדים: האפיפיור פרנציסקוס הודה היום (שני) כי הוא חש "בושה וחרטה" נוכח כישלונה של הכנסייה הקתולית לפעול נגד התעללות מינית בקטינים מצד אנשי דת. מדובר בתופעת רחבת היקף הנמשכת כבר עשורים, ולדברי האפיפיור, "לא הראינו שום אכפתיות כלפי הילדים קטנים. נטשנו אותם". עוד כתב האפיפיור, כי הוא "מודה בסבל שנגרם לקטינים רבים בשל התעללות מינית, ניצול לרעה של כוח וניצול לרעה של תמימותם, על ידי מספר גדול של אנשי דת וקדושה".

לדבריו, "במבט לאחור אל העבר, שום מאמץ להתחנן למחילה ושום ניסיון לתקן את הנזק שנגרם לא יספיקו לעולם. אם נסתכל אל העתיד, המאמצים חייבים להתמקד לא רק ביצירת תרבות שתמנע מדברים כאלה לקרות, אלא גם למנוע את האפשרות שמקרים כאלו יקבלו טיוח ויונצחו".
מכתבו מגיע בעקבות דוח של חבר מושבעים בפנסילבניה, שפירט עשרות שנים של התעללויות מיניות על ידי כמרים, שטויחו על ידי הבישופים. הדוח דיווח על מסמכים פנימיים של שש קהילות קתוליות בפנסילבניה, חלקן מוחזקות בארכיון סודי שרק לבישוף יש גישה אליו, מהם עולה כי יותר מ-300 כמרים ביצעו עבירות מיניות במעל 1,000 ילדים. על פי הדוח, הקשה מאוד לקריאה, הקרבנות היו ילדים וילדות בגילאים שונים. 

 

חלק מהקרבנות הושקו באלכוהול על ידי אנשי הדת, ואז הוטרדו מינית, וחלקם אף נאנסו. המכתב של האפיפיור, שפונה לכל הקתולים בעולם, התייחס ישירות לדוח שפירט "את חוויותיהם של לפחות 1,000 ניצולים, קרבנות של התעללות בידי כמרים במהלך תקופה של כ-70 שנה". 
"למרות שניתן לומר שמרבית המקרים האלו שייכים לעבר, בכל זאת אנחנו מכירים את הכאב של רבנים מהקרבנות. גילינו כי הפצעים האלו אף פעם לא ייעלמו, והם דורשים מאיתנו לגנות בכל הכוח את הזוועות הללו ולהצטרף לכוחות שמנסים לעקור את תרבות המוות הזאת".
"הכאב המייסר של קורבנות אלו, הזועק לשמיים, זכה להתעלמות והושתק מזה זמן רב. אבל, זעקתם הייתה חזקה יותר מכל האמצעים שנועדו להשתיק אותה או ביקשו לפתור אותה דרך החלטות שרק העצימו את חומרת האירועים ומהוות שותפות לדבר עבירה".
במבט קדימה, אמר האפיפיור כי הכנסייה פועלת על מדיניות "אפס סובלנות" בכל הקשור לאירועי התעללות וטיוחם. הוא הוסיף כי "אם בעבר הייתה תגובה של הזנחה, היום אנחנו רוצים סולידריות, במובן העמוק והמאתגר ביותר".