איברהים קאלין, דוברו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, טען הלילה (חמישי) בראיון לרויטרס כי דבריו של היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, על המצב הכלכלי בארצו הן "הוכחה כי הממשל האמריקאי פתח במלחמה כלכלית" נגדה. דוברו של ארדואן אמר כי מדיניותה של וושינגטון מנוגדת לערכים ולעקרונות של ברית נאט"ו.
במהלך ביקורו בישראל אמר היועץ לביטחון לאומי האמריקאי כי הוא ספקן לגבי הבטחתו של אמיר קטאר, תמים בן חמד אל ת'אני, להשקיע בכלכלת טורקיה סכום של 15 מיליארד דולר. "זה בהחלט בלתי מספיק בשביל להשפיע על כלכלתה של טורקיה", אמר בולטון. דוברו של ארדואן אמר כי "הצהרתו היא הוכחה לכך שממשל טראמפ תוקף חברה בנאט"ו" כחלק ממלחמה כלכלית. "ממשל טראמפ הראה כי הוא מתכוון להשתמש במסחר, מכסים וסנקציות על מנת להתחיל מלחמת סחר גלובלית", אמר קאלין, והתייחס לסכסוכי הסחר של וושינגטון עם מקסיקו, קנדה, אירופה וסין.
"לטורקיה אין כוונה להתחיל מלחמה כלכלית עם אף מדינה. אך היא לא יכולה להישאר בשקט בפני מתקפה על כלכלתה ומערכת המשפט שלה", אמר דוברו של הנשיא הטורקי. הוא טען עוד כי אנקרה תפעל יחד עם שאר העולם נגד צעדי הענישה וההגבלה. "המדיניות של הממשל האמריקאי מנוגדת לעקרונות היסוד והערכים של ברית נאט"ו", אמר קאלין, והוסיף כי סוגיית הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון תיקבע על ידי מערכת המשפט הטורקית. 

ג'ון בולטון. צילום: מרק ישראל סלם
ג'ון בולטון. צילום: מרק ישראל סלם


בראיון שהעניק אתמול לרויטרס, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, דחה כל אפשרות של הסכמה לדרישות של טורקיה בתמורה לשחרורו של הכומר ברנסון, המואשם במדינה ב"טרור". טראמפ אמר כי הוא חשב שישנה עסקה עם נשיא טורקיה ארדואן בנוגע לשחרורו של הכומר, לאחר ששכנע את ישראל לשחרר אזרחית טורקית שהייתה עצורה בגין סיוע לחמאס.

"אני חושב שזה עצוב מאוד מה שטורקיה עושה. אני חושב שהם עושים טעות איומה. לא יהיו שום ויתורים", אמר טראמפ. "הוצאתי את האישה הזאת בשבילו. אני מצפה שהוא ייתן לאיש התמים והנפלא הזה לצאת מטורקיה". כזכור, טראמפ אישר את עיכוב העברת ה-F-35 מארצות הברית לטורקיה בעקבות סירובה לשחרר את הכומר ברנסון המוחזק במדינה 21 חודשים, ומחלוקות נוספות בין המדינות, בהן על מתקפותיה הצבאיות של אנקרה על הכורדים בסוריה.