במשך כ־40 שנה הייתה מרי רוב ג'קסון (70) פנים מוכרות כמעט בכל בית בעיר פיטסבורג שבפנסילבניה. ג'קסון, אחת הכתבות והמגישות המובילות של תחנת הטלוויזיה המקומית KDKA בזמנה, סיפקה דיווחים יומיים על המתרחש בפיטסבורג, אך גם נלחמה למען זכויותיהם של ילדים, יוצאי צבא, חולות בסרטן השד (מחלה שהיא התמודדה עמה, בהצלחה) וקורבנות של אלימות בתוך המשפחה. 

רק השבוע, כארבע שנים אחרי שפרשה לגמלאות, חשפה ג'קסון, לראשונה, בפומבי כי בסוף שנות ה־50, בהיותה נערה, נפלה קורבן לתקיפה מינית מצדו של האב לורנס אוקונל, כומר הקהילה המקומית בעיירה וייטהול שבפנסילבניה. 
בשיחה מרגשת עם היומון "פיטסבורג פוסט־גאזט" שיתפה ג'קסון את זיכרונותיה מעבודתה דאז בכנסייה, שהייתה במרחק שני בניינים בלבד מביתה, כשעסקה בעיקר במענה לטלפונים, בהעתקה של עלוני הכנסייה ובהכנת כרטיסיות לקראת המיסות. 


אולם לעבודה המשרדית נלווה סיוט קבוע, כאשר איש הדת הקתולי היה קורא לה מפעם לפעם לחדרו והיה כורך את ידיו סביבה, נוגע בחזה שלה ומנשק אותה, והיא - בת 12 בלבד - לא יכלה לעצור אותו. "הוא היה הגבר הראשון שדחף את הלשון שלו לגרון שלי", אמרה בתיעוב. 

אוקונל לא הסתפק בכך, הזמין את ג'קסון לארוחת ערב וקנה לה בגד ושעון. רק לאחר שג'קסון סיפרה על כך לאמה, היא הרשתה לה להפסיק את עבודתה בכנסייה. השתיים לא סיפרו לאיש על התנהגותו של הכומר. 

האפיפיור פרנציסקוס. צילום: AFP


בשבוע שעבר גילתה ג'קסון לתדהמתה כי גם אחותה, סינתיה קאר גרדנר (63), הייתה קורבן של האב אוקונל. שבע שנים לאחר שג'קסון עברה את הסיוט בכנסייה, מתה אמן של השתיים וכעבור חודשים אחדים פנה אוקונל לגרדנר, אז בת 11, והציע לה לעבוד בכנסייה. 

גם הפעם לא היה מדובר רק בעבודה משרדית, אלא גם בטיולים לקרקס, ארוחות ערב ותשלום קבוע של 5 דולרים לממתקים. במשך חודשים ארוכים הכומר נהג להעביר את ידו מתחת לחולצתה וניסה לשכנע אותה לעלות עמו לחדרו, אך היא הצליחה להתחמק מכך. בכל זאת, באחד הלילות הצליח אוקונל לזמן אותה למשרדו ואז נישק אותה. "הנשיקה הצרפתית הראשונה שלי הייתה מכומר גדול ושמן בן 62", סיפרה השבוע. "זה הספיק לי. אני זוכרת שנחרדתי. לקחתי את הספרים שלי ומעולם לא חזרתי. מעולם לא דיברתי עם מישהו על כך".

מאז נודע לה על כך, ג'קסון אינה מסתירה זעמה על שלא הייתה יכולה לעזור לאחותה הצעירה, מאחר שבאותה תקופה למדה בקולג'. "לאחותי לא היה אף אחד בבית שידע על מה שקרה לי או שיכול היה להגן עליה", הסבירה. "אני עצובה מאוד, אני כועסת מאוד ומאוכזבת שלא הייתי שם כדי להגן על אחותי".

מיסות של סליחה 

מה שגרם לשתי האחיות ליידע את הציבור על החוויות הטראומתיות שנפלו בחלקן, הוא פרסום דוח של חבר מושבעים בפנסילבניה בשבוע שעבר, שקבע כי 301 אנשי דת תקפו והתעללו מינית ביותר מאלף קורבנות לאורך תקופה של 70 שנה, וכי אנשי דת בכירים בכנסייה הקתולית בפנסילבניה, לרבות בישופים, פעלו באופן שיטתי להסתיר את המקרים - התעלמות שהניעה כמה מהקורבנות לשים קץ לחייהם. "כמרים אנסו ילדים וילדות קטנים, ואנשי האל שהיו אחראים עליהם לא רק שלא עשו כלום, הם הסתירו הכל", נכתב בדוח המזעזע. 

אחד מאותם 301 כמרים שהוזכרו בדוח היה אוקונל, וזאת אחרי שאישה טענה בפני חבר המושבעים שהכומר התעלל בה מינית מספר פעמים, כשהייתה בת 11 ועד גיל 13. לטענתה, אוקונל היה מבקש ממנה להישאר בתום הטקסים של יום ראשון, ואז היה מזמין אותה למשרדו, נוגע בה ומנשק אותה ואף גרם לה לבצע בו מין אוראלי. "את כל כך מיוחדת וזה הזמן המיוחד שלנו יחד", ציטטה האישה את דבריו. 

אוקונל עצמו, ששימש ככומר של כנסיית סנט גבריאל בווייטהול מאז 1952, התפטר בשנת 1983 ומת שלוש שנים לאחר מכן, בגיל 80. "מכעיס אותי שהוא לא חי כדי שאפשר יהיה להביא אותו למשפט", אמרה גרדנר. "הייתי יכולה להיות עדה מדהימה".

הדוח של חבר המושבעים אינו רק מסמך החקירה הרשמי המקיף ביותר על פרשות הפדופיליה בכנסייה הקתולית בארה"ב, אלא גם מאיץ את השערורייה הגדולה מאז נחשפו העדויות על ההתעללויות המיניות בכנסייה בבוסטון לפני 16 שנה, כפי שתועדו בסרט זוכה האוסקר "ספוטלייט". הפרסום נעשה כשבועיים אחרי שהאפיפיור פרנציסקוס קיבל את התפטרותו של הקרדינל תיאודור מק'קריק, לשעבר הארכיבישוף של וושינגטון, שפרש בעקבות האשמות שהטריד מינית קטינים ובוגרים לאורך עשרות שנים. 

הממצאים הקשים עוררו גלי הלם בקרב המאמינים הקתולים בפנסילבניה, וגם בקהילות אחרות ברחבי ארה"ב. בבישופות של פיטסבורג התקבלו אחרי פרסום הדוח עוד עשרות תלונות על התעללויות מיניות מצד כמרים, וגם במיזורי, בקנזס ובמדינות נוספות קראו נפגעי תקיפה מינית בכנסיות לפתוח בחקירות מקומיות לחשיפת האמת.

במיסות יום ראשון האחרון, בהזדמנות הראשונה למפגש המאמינים ואנשי הדת מאז הפרסום, קשה היה לנוכחים להסתיר את המתח, הבלבול ותחושת חוסר האונים. בכנסיות רבות התקיימו "מיסות סליחה", שבהן אנשי דת בכירים הכו על חטאי הכמרים. "כומר צריך להיות מישהו שהפנה את גבו לרבים מהפיתויים של העולם הזה", אמר מונסניור רוברט ריצ'י, הרקטור של קתדרלת סנט פטריק בשדרה החמישית של מנהטן. "כשזה לא קורה, דברים הופכים לגועליים ביותר". הוא הפציר במאמינים "להתפלל למען הכמרים": "הם טובים, אבל הם עשו דברים רעים". 

גם הכומר מרטין מורן התייחס לנושא בעת שנשא דברים בפני קהל המאמינים בכנסיית "מקדש סנט פטריק" בקרלייל שבפנסילבניה. "איננו יודעים את כל התשובות", הודה, "אנחנו בהלם בדיוק כמוכם". 

מורן הוסיף: "אם אתם קורבנות של תקיפה, התפילות שלנו יוצאות אליכם, כי אין לנו מילים שיוכלו לרפא אתכם באמת. כל מה שאנחנו יכולים לומר הוא שאנחנו איתכם ותומכים בכם בתפילות ובכל דרך שרק נוכל לעזור".

הבישוף של פיטסבורג, דיוויד זוביק, דחה את הקריאות להתפטרותו שעלו בעקבות פרסום הדוח וטען כי הכנסייה הקתולית פעלה כדי לספק מענה הולם לפרשת הפדופיליה. "הכנסייה של פיטסבורג אינה הכנסייה הנדונה בדוח של חבר המושבעים", אמר זוביק, שמכהן בתפקידו מאז 2007 בראיון לרשת ABC. "נקטנו את כל הצעדים שהיינו צריכים כדי להיות אחראים לקורבנות", הוסיף. 

אולם עבור רבים מהנפגעים, ולא רק בפנסילבניה, כל מה שנאמר ונעשה עד כה אינו מספיק כלל כדי לטפל בנגע הפדופיליה. "בתור קורבן נמאס לי מדיבורים. מילים הן חסרות משמעות", אמרה בקי איאני, המנהלת האזורית בוושינגטון ובווירג'יניה של ארגון "רשת הניצולים של קורבנות תקיפה מינית מצד כמרים", שבעצמה הותקפה כשהייתה בת 8. "אני מקווה שכל בישוף שמוזכר בדוח ייענש. הם גרמו לילדים חפים מפשע, שהם היו אמורים לשמש הרועים שלהם, להיות קורבנות של תקיפה מינית".

האפיפיור פרנציסקוס. צילום: רויטרס


מה ידע הוותיקן 

השבוע, במכתב חסר תקדים בחריפותו שיועד ל"אנשי האל", גינה האפיפיור פרנציסקוס את תופעת הפדופיליה בכנסייה הקתולית והודה כי כל צמרת הכנסייה, החל מהוותיקן, כשלה בתפקידה ובחובתה להגן על כל המאמינים, ובמיוחד על הצעירים שבהם. "הבנו שהפצעים האלה לעולם לא ייעלמו, ושהם דורשים מאיתנו לגנות בעוצמה את הפשעים האלה ולשלב כוחות בעקירת תרבות המוות הזאת", כתב. "הייתה התעלמות ממושכת מהכאב מכווץ הלב של הקורבנות האלה או שהם הושתקו. אבל הזעקה שלהם הייתה עצומה יותר מכל הצעדים שנועדו להשתיק אותה או לפתור אותה באמצעות החלטות שהגיעו לכדי שותפות למעשה עבירה". 

האפיפיור הבטיח כי "לא נחסוך בשום מאמץ כדי ליצור תרבות שתוכל למנוע התרחשות של מצבים כאלה, וכמו כן למנוע את האפשרות להסוות אותם. הכאב של הקורבנות והמשפחות שלהם הוא גם הכאב שלנו, ולכן דחוף ששוב נדגיש את מחויבותנו להבטיח את ההגנה על קטינים ועל בוגרים פגיעים", הבהיר. 

אף שלא מדובר בפעם הראשונה שבה הכנסייה הקתולית ניצבת בפני סערה ציבורית בעטיים של כמרים פדופילים - המקרים הבולטים בעבר היו בבוסטון ובאירלנד - עדיין מדובר ברצף מקרים מטריד ביותר עבור הוותיקן, ובמיוחד נוכח העובדה כי בתקופה האחרונה גם קרדינלים בכירים ביותר נאלצו לשבת על כס הנאשמים או להתפטר בבושת פנים בגלל מעלליהם, כדוגמת הקרדינל מק'קריק. 

בחודש שעבר התפטר פיליפ וילסון מתפקיד הארכיבישוף של אדלייד באוסטרליה, חודשיים אחרי שהורשע בהסתרת מקרי ההתעללות המינית שבהם היה מעורב הכומר ג'ים פלטשר בשנות ה־70. הוא נידון לשנת מאסר, שאותה יוכל לרצות בביתו, ועוד שישה חודשים על תנאי. הקרדינל האוסטרלי ג'ורג' פל, שהיה הממונה על הכלכלה בוותיקן וחבר ועדת הקרדינלים לביצוע רפורמות בכנסייה, נאלץ להשעות את עצמו כאשר הפך במאי האחרון לאיש הדת הקתולי הבכיר ביותר שהוגש נגדו כתב אישום על תקיפות מיניות שביצע משנות ה־70 ועד שנות ה־90. פל דוחה בתוקף את הטענות נגדו. 

גם צ'ילה עמדה השנה במרכזה של שערוריית פדופיליה. בינואר האחרון ביקר האפיפיור במדינה הדרום־אמריקאית במטרה לחזק את הקשר בין הכנסייה לבין המאמינים אחרי משבר האמון שנוצר בעקבות פרסום האשמות על תקיפות מיניות נגד האב פרננדו קרדימה. אולם הביקור עמד בצל הביקורת שמתח פרנציסקוס על המתלוננים נגד הבישוף חואן בארוס, בן טיפוחיו של קרדימה, שמונה לפני שלוש שנים לבישוף של אוסורנו אף שהקורבנות טענו כי ידע על מעשיו של קרדימה.

רק באפריל, אחרי שהאפיפיור קיבל דוח שפירט את מקרי ההתעללות המינית של כמרים בצ'ילה, הוא הודה שעשה "טעויות חמורות" באופן התנהלותו בפרשה וקיבל את התפטרותם של כל 34 הבישופים של צ'ילה. האפיפיור אף הודה בפני קורבנות תקיפה שזומנו לוותיקן כי הוא עצמו היה "חלק מהבעיה". מוקדם יותר החודש עצרה  משטרת צ'ילה כומר לשעבר בחשד שתקף קטינים וביצעה פשיטה על מטה הכנסייה במדינה. התביעה הודיעה כי יותר מ־150 אנשי דת נמצאים בהליכי חקירה. 

מחר יגיע האפיפיור לביקור היסטורי באירלנד, הראשון של ראש הכנסייה במדינה מאז 1979, וימצא אירלנד שונה מאוד מבעבר. מאחת המדינות הקתוליות האדוקות באירופה הפכה אירלנד של היום למדינה המתירה הפלות (בעקבות המשאל הדרמטי שנערך בנושא זה בחודש מאי) ונישואים חד־מיניים, שבראשה עומד ראש ממשלה הומוסקסואל. השינוי נובע בראש ובראשונה מפרשות הפדופיליה שנחשפו בשורות הכנסייה הקתולית במדינה בשני העשורים האחרונים וערערו את אמון המאמינים בממסד הדתי. 

הוותיקן הודיע כי במהלך ביקורו ייפגש פרנציסקוס עם קורבנות תקיפה מינית בכנסייה לצורך "תפילה, שתיקה והקשבה", כפי שעשה גם בצ'ילה השנה ובפילדלפיה בשנת 2015. "אלה פגישות אינטימיות שיכולות להביא לדמעות בשני הצדדים", אמר דובר הוותיקן, גרג בורק. "האפיפיור רוצה לכבד את הפרטיות שלהם, והקורבנות יוכלו לדבר על זה לאחר מכן בפומבי, אם ירצו". 

אולם עבור רבים מהקורבנות גם הביקור הנחשב לא יצליח לגבור על כאבם. "אין לי ציפיות שהאפיפיור יאמר את האמת לגבי מה שהוותיקן ידע ולגבי מי שהסתירו את האמת", אמר אנדרו מאדן, תושב דבלין שהיה הראשון שדיבר בפומבי - כבר בשנת 1995 - על ההתעללות המינית שעבר, מידיו של כומר בעת שהיה בן 12. "היה לוותיקן המון זמן להגיב כראוי על מה שקרה במדינה הזו ובמקומות אחרים", הוסיף באכזבה.