מתיאו סלביני, סגן ראש ממשלת איטליה ושר הפנים שלה, נחקר באופן רשמי בעקבות סירובו לאפשר לכ-100 מהגרים לרדת מאנייה שעגנה בחופי המדינה, כך דווח הערב (שבת) בגרדיאן. החקירה נפתחה בחשד ל"מעצר בלתי חוקי וחטיפה" של  נוסעי האנייה "אובלדו דיקיוטי" שעגנה ביום שני בעיר הנמל קטאניה שבסיציליה.

סלביני סירב תחילה לאפשר ל-177 המהגרים לעזוב את האנייה, עד שיינתנו לו ערבויות ממדינות אירופיות אחרות כי רוב המהגרים ייקלטו בהן. הוא מאוחר יותר התיר ל-27 ילדים ול-16 מבוגרים שנזקקו לטיפול רפואי לרדת ממנה. 134 מהגרים עדיין נמצאים על כלי השיט, שאורכו כ-100 מטרים. לואיג'י פטרונג'יו, התובע הכללי של העיר אגריגנטו שבסיציליה, פתח בחקירה ביום רביעי לגבי "מעצרם הבלתי חוקי" של נוסעי האנייה.

חוקרים נסעו אז לבירה רומא על מנת לתשאל את סלביני, אנשי צוותו ושני בכירים במשרד הפנים. אך הם החליטו מאוחר יותר כי חקירתו של השר, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני "ליגה", אינה נחוצה. חוקי האמנה האירופית לזכויות אדם קובעים כי כל מבקש מקלט שנעצר במשך 48 שעות חייב להיות משוחרר ולקבל את ההזדמנות לבקש מעמד של פליט.

ספינת מהגרים מלוב בדרכה לאירופה, ארכיון. צילום: רויטרס
ספינת מהגרים מלוב בדרכה לאירופה, ארכיון. צילום: רויטרס

 

"שמעתי כי חוקרים ביקשו את הפרטים שלי", כתב בפייסבוק סלביני בתגובה.. "בבקשה, נולדתי במילאנו במרץ 1973. אני מוכן וגאה להיעצר מפני שאני נלחם להגן על הגבול האיטלקי". המקרה עורר גינויים ברחבי אירופה אך ממשלת איטליה האנטי-ממסדית, שעלתה לשלטון לפני כשלושה חודשים, תקפה בחזרה את מבקריה.

רומא איימה להשעות את תרומתה הכלכלית לאיחוד האירופי אם בריסל לא תתערב על מנת לסייע בקליטת המהגרים שממשיכים להגיע לחופיה. כזכור, למעלה מ-650 אלף בני אדם הגיעו לחופי איטליה מאז 2014.