בכיר לשעבר בוותיקן אמר היום (ראשון) כי הוא יידע את האפיפיור פרנציסקוס ב-2013 בנוגע להאשמות על תקיפות מיניות נגד כומר בכיר - אך הוא בחר שלא לפעול בנושא. בעקבות כך, הארכיבישוף קרלו מריה ויגאנו, ששימש שגריר הוותיקן בארצות הברית, קרא לפרנציסקוס לפרוש מתפקידו.
בהודעה בה קרא להתפטרותו של האפיפיור, אמר ויגאנו: "ברגע דרמטי כזה של הכנסייה, הוא חייב להכיר בטעויות, להיות הראשון להוות דוגמה לקרדינלים והבישופים שטייחו על התקיפות ולהתפטר יחד איתם".

ויגאנו, שפרש מהכנסייה ב-2016, תיאר את חילופי הדברים עם פרנציסקוס במהלך יוני 2013, זמן קצר לאחר שמונה לתפקיד האפיפיור, בנוגע לארכיבישוף תאודור מק'ריק, שהתפטר בחודש שעבר בעקבות האשמות כי ניצל מינית של חניכיו.

פרנציסקוס החל אתמול את ביקורו באירלנד ונפגש עם קורבנות תקיפה מינית בכנסייה. בשבוע שעבר, במכתב חסר תקדים בחריפותו שיועד ל"אנשי האל", גינה האפיפיור את תופעת הפדופיליה בכנסייה הקתולית והודה כי כל צמרת הכנסייה, החל מהוותיקן, כשלה בתפקידה ובחובתה להגן על כל המאמינים, ובמיוחד על הצעירים שבהם. "הבנו שהפצעים האלה לעולם לא ייעלמו, ושהם דורשים מאיתנו לגנות בעוצמה את הפשעים האלה ולשלב כוחות בעקירת תרבות המוות הזאת", כתב. "הייתה התעלמות ממושכת מהכאב מכווץ הלב של הקורבנות האלה או שהם הושתקו. אבל הזעקה שלהם הייתה עצומה יותר מכל הצעדים שנועדו להשתיק אותה או לפתור אותה באמצעות החלטות שהגיעו לכדי שותפות למעשה עבירה". 
האפיפיור הבטיח כי "לא נחסוך בשום מאמץ כדי ליצור תרבות שתוכל למנוע התרחשות של מצבים כאלה, וכמו כן למנוע את האפשרות להסוות אותם. הכאב של הקורבנות והמשפחות שלהם הוא גם הכאב שלנו, ולכן דחוף ששוב נדגיש את מחויבותנו להבטיח את ההגנה על קטינים ועל בוגרים פגיעים", הבהיר. 

מפגין נגד פרנציסקוס באירלנד. צילום: רויטרס

אף שלא מדובר בפעם הראשונה שבה הכנסייה הקתולית ניצבת בפני סערה ציבורית בעטיים של כמרים פדופילים - המקרים הבולטים בעבר היו בבוסטון ובאירלנד - עדיין מדובר ברצף מקרים מטריד ביותר עבור הוותיקן, ובמיוחד נוכח העובדה כי בתקופה האחרונה גם קרדינלים בכירים ביותר נאלצו לשבת על כס הנאשמים או להתפטר בבושת פנים בגלל מעלליהם, כדוגמת הקרדינל מק'קריק. 
בחודש שעבר התפטר פיליפ וילסון מתפקיד הארכיבישוף של אדלייד באוסטרליה, חודשיים אחרי שהורשע בהסתרת מקרי ההתעללות המינית שבהם היה מעורב הכומר ג'ים פלטשר בשנות ה־70. הוא נידון לשנת מאסר, שאותה יוכל לרצות בביתו, ועוד שישה חודשים על תנאי. הקרדינל האוסטרלי ג'ורג' פל, שהיה הממונה על הכלכלה בוותיקן וחבר ועדת הקרדינלים לביצוע רפורמות בכנסייה, נאלץ להשעות את עצמו כאשר הפך במאי האחרון לאיש הדת הקתולי הבכיר ביותר שהוגש נגדו כתב אישום על תקיפות מיניות שביצע משנות ה־70 ועד שנות ה־90. פל דוחה בתוקף את הטענות נגדו. 

פרנציסקוס במהלך ביקורו באירלנד. צילום: רויטרס
גם צ'ילה עמדה השנה במרכזה של שערוריית פדופיליה. בינואר האחרון ביקר האפיפיור במדינה הדרום־אמריקאית במטרה לחזק את הקשר בין הכנסייה לבין המאמינים אחרי משבר האמון שנוצר בעקבות פרסום האשמות על תקיפות מיניות נגד האב פרננדו קרדימה. אולם הביקור עמד בצל הביקורת שמתח פרנציסקוס על המתלוננים נגד הבישוף חואן בארוס, בן טיפוחיו של קרדימה, שמונה לפני שלוש שנים לבישוף של אוסורנו אף שהקורבנות טענו כי ידע על מעשיו של קרדימה.
רק באפריל, אחרי שהאפיפיור קיבל דוח שפירט את מקרי ההתעללות המינית של כמרים בצ'ילה, הוא הודה שעשה "טעויות חמורות" באופן התנהלותו בפרשה וקיבל את התפטרותם של כל 34 הבישופים של צ'ילה. האפיפיור אף הודה בפני קורבנות תקיפה שזומנו לוותיקן כי הוא עצמו היה "חלק מהבעיה". מוקדם יותר החודש עצרה משטרת צ'ילה כומר לשעבר בחשד שתקף קטינים וביצעה פשיטה על מטה הכנסייה במדינה. התביעה הודיעה כי יותר מ־150 אנשי דת נמצאים בהליכי חקירה.