מעצרו בימים האחרונים של השגריר המצרי לשעבר מעסום מרזוק, שהעז להציע יוזמה פוליטית רשמית ועממית כדי להיטיב את המצב בארץ הנילוס, רק משקף את הדיכוי המחריף במצרים בחודשים האחרונים. "יוזמת מרזוק", שהוצגה על ידו בתחילת אוגוסט, קראה לערוך משאל עממי על המשך השלטון של הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי, וכן לצאת להפגנות ב־31 באוגוסט, אם המשטר לא ייענה לקריאות. 
כהונתו השנייה של נשיא מצרים א־סיסי, שהחלה עם היבחרו במרץ 2018, התאפיינה עד כה בדיכוי של מתנגדי שלטונו ומניעת כל ביקורת כלפיו. דיכוי זה ניכר ביתר שאת לאחרונה עם העברת החוק למאבק בפשיעה הממוחשבת (סייבר), שמאפשר לחסום אתרים ודפי אינטרנט שמעלים תכנים שהמדינה מגדירה כפייק ניוז או "מבזים את העקרונות המצריים". 
המחאה נגד הנשיא א־סיסי ברשתות החברתיות הגיעה באחרונה לשיאים חדשים, אחרי שעל רקע המשבר הכלכלי החמור במדינה, הממשלה הסכימה לתוכנית רפורמה של קרן המטבע העולמית והכריזה על שורה של צעדי צנע שהובילו להעלאת מחירי הדלק, החשמל, מי השתייה והתחבורה הציבורית במדינה. הגזרות הכלכליות עוררו זעם ציבורי חוצה מפלגות במצרים, ורבים מתחו ביקורת קשה על המשטר, תוך שהם מזהירים מפני פגיעה במעמד הביניים ותסיסה שתוציא את הציבור לרחובות. השיא היה בהאשטאג שקרא לנשיא המצרי א־סיסי להתפטר. גם העלאת השכר במגזרים שונים והרחבת תוכניות סוציאליות לא ריככו את הביקורת.

המשטר כינה את המסע נגדו “שמועות זדוניות” ומיהר לחוקק חוקים המגבילים כאמור את חופש הביטוי בעיתונות, בבלוגים וברשתות החברתיות באמתלה של מלחמה נגד הידיעות הכוזבות. כמו כן, צעדי הדיכוי לוו בגל מעצרים נגד עיתונאים ופעילים פוליטיים בגין "חבירה לארגון לא חוקי" או "ניסיון לחתור תחת השלטון באמצעות פגיעה ביציבות ובשלום הציבור". כמו כן, כלי תקשורת ערביים, בעיקר כאלה מחוץ למצרים, פרסמו ידיעות על מעצרי בית של בכירים במערכת הביטחון שהודחו מתפקידם במהלך חצי השנה האחרונה, בהם ראש המודיעין ושרי ההגנה והפנים.
אחד האתרים שיוצאים נגד א־סיסי הוא "ערב 21" היושב בלונדון, שראיין שלשום שורה של פוליטיקאים ואנשי אופוזיציה מצרים, שהדגישו כי המשטר "נועל את השער בפני כל יוזמה פוליטית של האופוזיציה, בתוך ומחוץ למצרים, כדי לפתור את המשבר". את הדברים אמרו לאחר מעצרו כאמור של השגריר לשעבר מרזוק, שנעצר יחד עם שישה אנשי אופוזיציה, למשך 15 ימים, באמתלה של "שיתוף פעולה עם ארגון טרור בהשגת יעדים, מימונם והשתתפות בהסכם שתכליתו הסתה לצאת להפגנות". 
"א־סיסי הופך לעוין נגד כולם", אמר חבר ועד ההגנה והביטחון הלאומי לשעבר בפרלמנט, אוסמה סלימאן. "גל המעצרים מצביע על חולשת המשטר, שאינו יכול לנהל משא ומתן לא רק עם האופוזיציה שלו, אלא גם עם תומכיו. הדבר עלול להביא להידרדרות ביטחונית".
"העוינות של א־סיסי כלפי כל סוגי האופוזיציה, כולל שותפי אמש, הביאה לאחדות חוצת זרמים של שונאים", אמר גם חבר החזית הלאומית המצרית, אחמד אל־בקרי. "מה שהוא עשה בארבע השנים האחרונות לא עשה אפילו הכיבוש הבריטי במצרים. מצרים הפכה להיות בית כלא ענק בעידן א־סיסי. חלום הצעירים לשינוי הפך להיות סיוט, לאחר שהנשיא כלא, הרג והעלים עשרות אלפים על רקע התנגדותם למשטר הדמים שלו וסירובו לקבל דעה אחרת. א־סיסי מתנהג כמו מובארק בסוף תקופתו. גורלו יהיה דומה לגורל הגנרלים הקודמים, אך אנחנו מקווים שנלמד את הלקח ונהיה חלק מהשינוי עם הפיכתה של מצרים לדמוקרטיה אמיתית, ולא מצרים מגומדת כפי שיצר המשטר. על א־סיסי להבין שדיכוי לא משנה את הדעה, אלא מחזק את האנשים. עם כל מעצר חדש מתקרב הקץ למשטר".
"א־סיסי מצית את האש במצרים, ואז הוא מעלה באש את עצמו ואת מקורביו", אמר גם הפרשן הפוליטי עיזת א־נימר. משרד החוץ המצרי מצדו דחה בתוקף את הדיווחים על מעצרים של פעילי זכויות אדם או על רקע הבעת ביקורת נגד המשטר. חברי פרלמנט מצרים צוטטו בביטאונים המקורבים למשטר תוקפים בחריפות את ההודעות וטענו כי מי שמפיץ את השקרים הללו, כלשונם, כולל האיחוד האירופי, משרת את האחים המוסלמים שהוצאו אל מחוץ לחוק. 
סקירת עיתונות // חג הקורבן
קריאה לפיוס
כמעט כל העיתונים הערביים קראו בסוף השבוע לאחדות לרגל חג הקורבן, שהגיע שלשום לסיומו, כולל סיום הקונפליקטים, המלחמות והמחלוקות בין מדינות ערב והמדינות האסלאמיות. העיתון “אל־קודס” הפלסטיני תיאר במאמר מערכת את המצב כ”משמח את האויבים שמנצלים אותו על מנת לאשרר את התוכניות שיפגעו במדינות ערב ובמדינות האסלאמיות כולן, ובראשן הסוגיה הפלסטינית”.
העיתון הקטארי “א־ראיה” כתב במאמר מערכת כי “החג צריך להיות מנוצל לחשבון נפש על מצב האומה שסובלת מקונפליקטים ומלחמות. מה שאנו זקוקים לו כיום הוא אחדות, כאשר בדת שלנו יש את כל הכללים של הפיוס, הדיאלוג והאחווה”.
העיתון הסעודי “א־ריאד” הדגיש כי “החג צריך לבטא את העליונות הרוחנית של האומה, בתקווה שכולנו נרגיש בני בית אחד, תתגשם האחווה והנאמנות תהיה הדרך של כולם”.
זיד אל־מחיסן כתב בעיתון הירדני “אל־מג’ד” כי “צריך לנצל את החג לאהבה בין בני אדם, לחזק את הקשרים וההדדיות בין החברה, וכן לחזק את האומה תוך כדי גאווה במורשת הדתית”. בעיתון המצרי “אל־גומהוריה” קרא הפרשן נאגי קמחתאללה “לאחד את המוסלמים, להפסיק את שפיכות הדמים ולהביא ניצחון על אויביהם שגרמו למריבות ומחלוקות ביניהם”.
פאטמה חליל כתבה בעיתון הבחרייני “אל־ווטן” כי החג הוא “הזדמנות פז להחזיר את היחסים בין אנשים לקדמותם, לפתוח דף חדש ולמחוק את כל המחלוקות שחלקן תוצאה של עבודות יתר”.