ארצות הברית ומקסיקו הגיעו היום (שני) לסיכום בנוגע לשינוי הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA). לדברי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, השיחות עם קנדה צפויות להתחיל באופן מידי. לדבריו, ההסכם החדש "חשוב מאוד ליצרנים ולחקלאים", וציין כי ישוחח בקרוב עם ראש ממשלת קנדה על מנת לצרפה להסכם החדש.
"הם קראו לזה נאפט"א, אבל אנחנו הולכים לקרוא לזה הסכם הסכם של ארה"ב ומקסיקו. ניפטר מהשם נאפט"א, יש לו קונוטציה רעה", אמר טראמפ לכתבים. 
ההסכם פתח את הדלת עבור קנדה לחזור למשא ומתן כדי לעצב מחדש את הסכם הסחר מ-1994 בין שלושת המדינות. בכיר בארה"ב אמר כי קיימת תקווה שניתן להגיע להסכם סחר סופי עם קנדה עד יום שיי הקרוב.

המשא ומתן בין שלושת המדינות נמשך כבר למעלה משנה, כשאיומיו החוזרים ונשנים של טראמפ לפיהם הוא יעזוב את ההסכם גרמו לנזק בשווקים הפיננסיים ופגעו במטבע הפזו המקסיקני ובדולר הקנדי.
 
טראמפ צייין כי הוא ידבר בקרוב עם ראש ממשלת קנדי, ג'סטין טרודו, אך איים גם שיהיה יותר קל להטיל מכסים על מכוניות קנדיות במקום לצרף את קנדה להסכם. 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. קנדה תצטרף להסכם? צילום: רויטרס

 
הסוגיה המרכזית שנידונה בהסכם היא עיצוב כללים חדשים עבור תעשיית הרכב. טראמפ טען כי ההסכם הקודם הוא "אסון, עבור העובדים האמריקאים, וכעת בעסקה החדשה נקבע כי 75 אחוז מייצור כלי הרכב יבוצע באזור של מדינות הנאפט"א, במקום 62.5 אחוז כיום. במסמך הטיוטה נכתב כי הייצור ייעשה בארה"ב ובמקסיקו, ונקבע גם כי 40-45 אחוזים מהמועסקים בתעשיית הרכב ירוויחו לפחות 16 דולר לשעה. 
בכיר במשרד המסחר האמריקאי אמר כי הם מקווים להגיע להסכם סופי עם קנדה עד יום שישי הקרוב, מה שיהווה עידן חדש ביחסים בין המדינות, שהשתנו לרעה עם בחירתו של טראמפ לנשיא ארה"ב. הצדדים נמצאים במגעים להסכם החדש כבר חודשים ארוכים. "אנו מזמינים עכשיו גם את הקנדים, ומקווים שנוכל להגיע גם עמם לעסקה הוגנת ומוצלחת", אמר הבכיר לרויטרס, וציין כי "יש עדיין בעיות עם קנדה, אבל אני חושב שאפשר לפתור אותן מהר מאוד".
דובר שרת החוץ של קנדה מסר כי "ההתקדמות בין מקסיקו לארה"ב היא דרישה הכרחית לכל הסכם חדש, ואנו נמצאים בקשר שותף עם שותפינו למשא ומתן. אנו נמשיך לפעול להסכם שיהיה טוב לקנדה ולמעמד הבינוני".


כזכור, מאז נבחר טראמפ לנשיא ארה"ב, הוא התבטא מספר פעמים כנגד הסכם הסחר החופשי ואיים לבטלו. כמו כן, הנשיא האמריקאי דורש כי מקסיקו תממן הקמה של חומה בגבול בין לבין ארה"ב, על מנת למנוע מעבר של מהגרים בין המדינות.