על רקע המאבק המשפטי המתנהל בימים אלה סביב הגבלת שיווק הסיגריה האלקטרונית ג'ול (JUUL) בישראל, נראה שבארה"ב לקחו את הנושא צעד אחד קדימה. בימים אלה נמצא מסע השיווק של החברה בארה"ב במוקד חקירה פדרלית. פרקליטת מדינת מסצ'וסטס מאורה הילי בודקת אם החברה ניסתה לשווק את המוצר לבני נוער במתכוון. לטענתה, ג'ול משדלת את בני הנוער לנסות את המוצר, ובכך חושפת רבים מהם לניקוטין.



בין השאר, בחנה הפרקליטה את טיב מאמציה של החברה ואת יעילותם באתר ג'ול ובערוצי מכירה נוספים ברשת, במטרה לבדוק אם החברה אכן פועלת למנוע מקטינים את הגישה לסיגריות האלקטרוניות. לפי פרסום בעיתון "ניו־יורק טיימס", כשהחל ג'ול כמיזם חדש לפני כשלוש שנים, המסע לא יועד במיוחד לבני נוער, אולם מגמה זו החלה להתגבש עם הזמן. לאחר שהמוצר יצא לדרך, נמצא שבני נוער רבים מעלים תמונות לרשתות החברתיות, שבהן הם שואפים את אדי הסיגריה האלקטרונית.



כיום, התאוצה שתפס המוצר בין הצעירים בארה"ב מוכרת וידועה. בשבוע שעבר חתם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתפקידו כשר הבריאות, על צו הגבלת שיווק המוצר בארץ. בתגובה, הגישה החברה בג"ץ, שיידון בעוד כחודשיים. בקשה לצו ביניים שימנע את יישום הצו עד להכרעה בעתירה, נדחתה על ידי בג"ץ בתחילת השבוע.



סיגריית ג'ול. צילום: רויטרס



מחברת ג'ול נמסר: "המסע של ג'ול, שעלה לאוויר בארה"ב בשנת 2015, נועד למעשנים מבוגרים בשנות ה־20 וה־30 לחייהם, במטרה להחיות את שוק הסיגריות האלקטרוני, שאיבד את רוב הצרכנים לטובת סיגריות הטבק. המסע נכשל מכל בחינה, כולל במכירות, והיה קצר מועד.



"אנו מבינים ומקבלים את הביקורת על המסע. מאז, פיתחה החברה קוד שיווק מחמיר, שאחד מכלליו הוא להציג אך ורק מעשנים מבוגרים שעברו לג'ול, וכן להשתמש במסרים ובאמצעים חזותיים שאינם מושכים צעירים. המשימה של ג'ול היא לשפר את חייהם של מיליארד מעשנים ברחבי העולם ולהציע להם חלופה מספקת, שתמנע את הצורך שלהם בסיגריה".