מתקפה רוסית-סורית משולבת במחוז אידליב שבצפון סוריה נראית כעובדה מוגמרת, כאשר הקואליציה שתומכת בנשיא סוריה בשאר אל-אסד מתגברים מתגברת את כוחותיה באוויר, ביבשה ובים, ואף מכינה את השטח לתקיפה כימית אפשרית. אך האם הברית בין  אסד, הנשיא הרוסי פוטין, ומקבילם הטורקי ארדואן תשרוד את אותה המתקפה?



רוסיה העבירה בימים האחרונים כעשר ספינות מלחמה - הנושאות מערכות טילים מתקדמות ושתי צוללות לים התיכון, במה שמוגדר ככוח הימי הרוסי באזור הוא הגדול ביותר מאז החלה ההתערבות הרוסית במלחמת האזרחים. אחת הטענות של הרוסים לתגבור הכוחות היא שכוחות המערב מתכננים לביים תקיפה כימית, כדי להצדיק את ההתקפות של המערב על עמדות הכוחות הסוריים. במקביל, ארה"ב מקימה קבוצות של נושאות מטוסים עם טילי שיוט בים ובאוויר באזור המזרח התיכון. בשלב זה הגיעו מטוסים מתקדמים של ארה"ב המצוידים בטילי אוויר-קרקע, אל בסיס חיל האוויר בקטאר שם הכוחות האמריקאים מתבססים. 



ולדימיר פוטין, ארדואן חסן רוחאני. צילום: AFP
ולדימיר פוטין, ארדואן חסן רוחאני. צילום: AFP



משבר פלטים חדש בדרך לטורקיה?



אמנם הצי הרוסי עבר דרך מצרי הבוספורוס, באופן שמדגיש את היפוך מערכת היחסים בין טורקיה לרוסיה, שרק ב-2015 היו נראות על סף מלחמה, אך באנקרה חוששים מאוד מהמתקפה המתוכננת באידליב. בעוד שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב הגדיר את נוכחות המורדים במחוז הצפוני כ"מורסה מדממת", שצריך להעלים, טורקיה היא פטרונם של אותם המורדים ואף הציבה כוחות במחוז כדי למנוע את התפשטות הכורדים לגבולה.



בטורקיה חוששים מהמבצע מסיבות רבות, בהן גל פליטים חדש שעלול להציף את המדינה, שכבר מארחת מיליוני פליטים סורים שנמלטו אליה במהלך מלחמת האזרחים, חשש נוסף שהעלו הטורקים הוא מפגיעה באזרחים במחוז, שטורקיה ערבה לשלומם. החשש הגדול ביותר כמובן הוא פגיעה בכוחות הטורקים המוצבים באידליב עצמם, דבר שיכול להפוך את הברית בין טורקיה לרוסיה לזירת מלחמה חדשה במלחמת האזרחים.



מנהיגי חברות הברית, אסד, פוטין, ארדואן ונשיא איראן חסן רוחאני שומרים בינתיים על ערוצי תקשורת פתוחים, וארדואן צפוי להגיע לטהרן בשבוע הבא כדי לדון עם רוחאני ואולי גם עם פוטין בנושאים אסטרטגיים וכמובן שגם במשבר בסוריה, אך מספיקה טעות קטנה כדי להפוך את מי שכרגע נראים כחברים, לאויבים מרים.