צבא אסד הולך ומשלים בימים אלה את ההכנות לקראת מתקפה משולבת על אידליב, מעוז המורדים האחרון שנותר במדינה. שר החוץ הסורי, ואליד אל־מועלם, אמר בתום פגישה עם מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב, כי הם מתכוונים “להילחם בכל הכוח” עד לכיבוש העיר, ואף שלח מסר מרומז למערב כשהדגיש שהאויבים העיקריים הם לוחמי ג’בהת א־נוסרה במקום. בראיון שהעניק ל”רוסיה היום” הוסיף השר הסורי כי “ננקה את אידליב מהטרור - באמצעות פיוס או באמצעים צבאיים. על הקהילה הבינלאומית להבין שמדובר באדמה סורית, וחובה על המדינה הסורית להשיב את כל אדמותיה. אין לאחרים זכות למנוע ממנה את השחרור”.
 
גם סגן שר החוץ הסורי, פייסל אל־מקדאד, הבהיר כי "המדינה הסורית נחושה בדעתה למגר את הנוכחות של ארגוני הטרור במחוז אידליב כדי להחזיר את הביטחון והיציבות ולשחרר את האזרחים החטופים בידי ארגונים אלו". במקביל, המורדים העבירו מסר משלהם למשטרו של אסד. “הקרב על אידליב לא יהיה טיול בפארק ולא מסע ציד”, הם כתבו במנשר שהפיצו. “כאן יהיו הכי הרבה פליטים בהיסטוריה של סוריה וכל האזור”. 
 
בינתיים, תושבי המחוז חוששים מהשלכות הקרב שעומד לפתחם, ובסוף השבוע האחרון אלפים יצאו להפגין בשלושה מחוזות נגד כיבוש המשטר. “יצאנו להפגנה נגד הקמפיין הצבאי במחוז בתמיכת רוסיה”, אמר ד”ר בשאר אל־באשא, אחד המשתתפים בהפגנה שנערכה בסוף השבוע בפרברי אידליב. “אנחנו לא נאפשר את כניסת המשטר אל האזורים שלנו. כל המורדים עומדים על כך שלא יהיה פיוס. הנפנו שלטים נגד ההצהרות של שליח האו”ם, שתירץ את המתקפה של המשטר בנוכחות של ארגוני טרור, אך התעלם משלושה מיליון אזרחים במחוז. לא רק תושבי אידליב היו בהפגנות. רבים מאלה שהפכו לפליטים בארצם, לאחר שגורשו על ידי המשטר ממרכז, דרום ומזרח המדינה, השתתפו בהפגנות הללו”.

 חברי ארגון ג'בהת א-נוסרה בסוריה. צילום: רויטרס
חברי ארגון ג'בהת א-נוסרה בסוריה. צילום: רויטרס

 

“מבחינתנו, זהו קרב על המהפכה”, אמר לי איש אופוזיציה סורי בולט המתגורר במחוז אידליב. מחוז אידליב נותר כאמור המעוז האחרון של המורדים בסוריה, לאחר שבתום שבע שנות לחימה, עם יותר מחצי מיליון הרוגים, צבא אסד כבש מחדש את דרום סוריה, שהייתה בשליטת ארגוני המורדים. התושבים במחוז אידליב תודרכו שלא תהיה סלחנות כלפי מי שמשתף פעולה עם המשטר. “המסרים שהועברו אלינו הם שגם רוסיה וגם טורקיה לא ישתתפו בלחימה”, טוען איש האופוזיציה בשיחה עם “מעריב המגזין”. “יש לנו אמונה מלאה שננצח בקרב הזה למען החופש והדמוקרטיה. אנחנו מקווים שזה יהיה בקרוב”.
 
איש האופוזיציה מספר על כוננות עליונה לקראת הקרב בקרב המורדים החמושים, וגם בקרב התושבים עצמם. לדבריו, הוא וחבריו מאמינים שהלחימה בשטח תהיה של המורדים מול משטרו של הנשיא בשאר אסד, המיליציות האיראניות וחיזבאללה. “כמו תמיד, כשהמשטר מתכנן מתקפה כימית, הוא מספר כי ‘טרוריסטים’ כלשונו מתכננים פרובוקציה ויתקפו עיירה באזור בנשק כימי”, הוא אומר. “הרי אנחנו יודעים שתקיפות בעבר לא טופלו על ידי העולם, אז מה האינטרס של המורדים להשתמש או לביים שימוש בנשק כימי? אנחנו יודעים שהמתקפה של המשטר על המחוז תלווה בפגיעה קשה מאוד באזרחים. יהיה לזה מחיר עצום”.
 

הקרב על אידליב, שמכונה על ידי המשטר “אם כל המערכות”, עלול להביא לשפיכות דמים רבה, גם בקרב אזרחים שאינם מעורבים בלחימה. אבל בעידן של אסד, אומר איש האופוזיציה, אף אחד לא סופר את הגופות.



מחבלי חיזבאללה בסוריה. צילום: רויטרס
מחבלי חיזבאללה בסוריה. צילום: רויטרס