הסופה פלורנס נחלשה בסוף השבוע אחרי שפגעה בחוף המזרחי של ארה"ב ביום שישי, אולם הרשויות הזהירו כי כמויות הגשמים הכבדות צפויות להמשיך לגרום להצפות ולשיטפונות מסוכנים. עד כה נמסר על לפחות 11 הרוגים, בהם אם ובנה התינוק שנפגעו לאחר שעץ נפל על ביתם, ומאות בני אדם נזקקו לחילוץ.
 
נזקי הוריקן פלורנס
הסופה, שהוגדרה הוריקן בדרגה 1, פגעה ברייטסוויל ביץ' שבקרוליינה הצפונית ביום שישי בבוקר עם רוחות בעוצמה של קרוב ל־150 קמ"ש, אולם כבר בשעות הלילה היא נחלשה לסופה טרופית עם רוחות של כ־70 קמ"ש. למרות זאת, הרשויות הדגישו כי מאחר שהסערה נעה בקצב איטי של כשלושה קמ"ש בלבד, היא צפויה להשפיע עם גשמים ורוחות חזקות מקרוליינה הדרומית ועד וירג'יניה עד מחר, לפני שתתקדם לכיוון צפון וצפון־מזרח.
 לפי מרכז המעקב אחרי הוריקנים, בסך הכל צפויים לרדת כאלף מ"מ של גשמים לאורך אזורי החוף של קרוליינה הצפונית ולגרום לשיטפונות פתע ולהצפות נרחבות במשך ימים ממושכים, כאשר כבר אתמול החלו חלק מהנהרות לעלות על גדותיהם. בסוונסבורו שבקרוליינה הצפונית נרשמו עד אתמול בצהריים 770 מ"מ של גשם, שיא חדש עבור מערכת טרופית במדינה. "אנחנו ניצבים מול קירות של מים, הנהרות ימשיכו לעלות עוד ימים ארוכים", אמר אתמול המושל רוי קופר, שהפציר בתושבים להמשיך לשמור על ערנות ולא לנסות לשוב לבתיהם. "סכנת ההצפות מהסופה הזו היא יותר מיידית היום מאשר בעת שהיא פגעה ביבשה".

הצפות בצפון קרוליינה. צילום: רויטרס

 
צילום: רויטרס

נוסף לכך, הסופה מורידה מאות מילימטרים של גשמים גם בקרוליינה הדרומית ובמערבה של וירג'יניה. החזאים הזהירו גם מסכנה של סופות טורנדו מקומיות בדרום־מזרח קרוליינה הצפונית ובצפון־מזרח קרוליינה הדרומית. "רוח יכולה לפגוע בכם, אבל אלה המים, הגאות והגשם שיכולים להרוג יותר מאשר הרוח", הזהיר ג'ף ביירד, בכיר בסוכנות הפדרלית למצבי חירום. "צפוי עוד המון גשם וכבר ירד המון גשם".
 

עד כה נמסר על לפחות חמישה הרוגים באופן ישיר או עקיף מהסופה העזה, כולם בקרוליינה הצפונית. אישה ותינוקה בן שמונה חודשים נהרגו כאשר עץ נפל על הבית שלהם בווילמינגטון, בעוד אבי המשפחה חולץ ופונה לבית החולים. תושבת המפסטד מתה מהתקף לב אחרי שצוותי ההצלה לא הצליחו להגיע אליה בזמן בשל עצים שחסמו את הכביש ושני גברים נהרגו במחוז לנואר, אחד כאשר הפעיל גנרטור והשני בעת שיצא לבדוק מה שלום הכלבים שלו.

 מאות אלפי בני אדם נותרו ללא אספקת חשמל, בעוד שכוחות חירום והצלה פעלו לפנות עצים ועמודי חשמל ולחלץ לכודים באזורים המוצפים. אחד ממרכזי הפעילות היה העיר ניו ברן, שם נפגעו יותר מ־4,000 בתים ויותר מ־400 תושבים נזקקו לחילוץ בשל ההצפות הנרחבות. "זה נראה כמו פצצה שהתפוצצה פה", סיפר אחד התושבים, ג'ורג' זייתון, שביתו גם הוקף במים. "הכל מסביבנו מתחת למים. אני חושב שנצא מזה רק עוד הרבה זמן".
 הנשיא דונלד טראמפ צפוי להגיע לבקר בחלק מהאזורים שנפגעו בהמשך השבוע, ואתמול הוא חתם על צו שמאפשר העברת סיוע פדרלי לשמונה מחוזות בקרוליינה הצפונית. בציוץ שפרסם אתמול הוא שיבח את פעילות כוחות החירום. "עבודה נהדרת של הסוכנות למצבי חירום, כוחות ההצלה ואכיפת החוק - לא קל, מסוכן מאוד, כישרון אדיר", כתב. "אמריקה גאה בכם. תמשיכו ככה ותסיימו חזק!".

אחרי שהכתה בפיליפינים, מנגקוט בדרכה להונג קונג


סופת הטייפון העצומה מנגקוט, החזקה ביותר שנרשמה עד כה ברחבי העולם בשנה הנוכחית, פגעה אתמול בעוצמה בצפון הפיליפינים ועד כה נמסר על לפחות 25 הרוגים, עשרות אלפי מפונים ונזקים אדירים לרכוש. היום צפוי הטייפון לפגוע בהונג קונג לפני שיתקדם לעבר דרום סין. מרכזו של הטייפון האדיר, שמגיע להיקף של 900 ק"מ, פגע אתמול לפנות בוקר בבגאו שבצפון־מזרח הפיליפינים עם רוחות בעוצמה של 270 קמ"ש, שווה ערך להוריקן בדרגה 5, מהירות שגבוהה ב־120 קמ"ש מהרוחות של הוריקן פלורנס עם פגיעתו בחוף המזרחי של ארה"ב.

גורמים רשמיים דיווחו כי עד כה ידוע על לפחות 12 הרוגים, כאשר ארבעה מהקורבנות, בהם תינוק, נספו במפולת, נערה טבעה למוות ושני אנשי הצלה נהרגו בעת שניסו לסייע ללכודים. החשש הוא שמספר הקורבנות יעלה באופן משמעותי, בדומה לסופר־טייפון הייאן, שהותיר יותר מ־7,000 הרוגים לפני חמש שנים.

הצפות בפיליפינים בעקבות סופת טייפון. צילום: רויטרס


הרוחות העזות והגשמים הכבדים שנלוו לטייפון גרמו להצפות ולשיטפונות עצומים ולפגיעה נרחבת במבנים ובשדות חקלאיים. כ־5 מיליון בני אדם היו תחת השפעת הטייפון ויותר ממאה אלף בני אדם נאלצו לעבור למקומות מקלט מחשש להצפות ועדיין לא ברור מתי יוכלו לשוב לבתיהם. "אנחנו מפוחדים, פחדנו מדי להישאר", אמרה דלילה פסיון, שהייתה בין המפונים. "בגשמי מונסון קודמים חצי מהבית שלנו נהרס, אז רציתי שהנכדים שלי יהיו במקום מבטחים".
בעיר טוגארגראו, בירת מחוז קגיאן, הוצפו אזורים שלמים, נותקו קווי החשמל והתקשורת וכמעט כל הבתים ספגו פגיעות ונזקים, וכוחות החירום החלו לפנות הריסות ושברים מהכבישים המרכזיים. שדה התעופה המקומי גם נפגע והחשש הוא שהדבר יפגע במאמצים להעביר סיוע הומניטרי בדרך האוויר. גם בבירה מנילה, שנמצאת במרחק של יותר מ־300 ק"מ מעין הסערה, ירדו גשמים כבדים במהלך סוף השבוע.

כבר אתמול המשיך הטייפון האדיר להתקדם לכיוון צפון־מערב עם רוחות של 195 עד 240 קמ"ש. היום צפויה הסופה לעבור במרחק של 150 ק"מ מדרום להונג קונג והרשויות נערכות לפגיעה הקשה ביותר באזור זה 60 שנה. כבר בסוף השבוע נקראו תושבים שמתגוררים באזורים נמוכים לעבור למקלטים זמניים. הטייפון גם צפוי להשפיע על מקאו ומחר הוא אמור לפגוע בדרום סין ולהתקדם לעבר וייטאנם ולאוס.