רוסיה תקפה היום (שלישי) בחריפות את ישראל, לאחר ש-15 חיילים רוסים נהרגו בהפלת מטוס מטען רוסי, אשר נעלם מהמכ"ם לאחר התקיפה המיוחסת לישראל בלטקיה, כך לפי משרד ההגנה הרוסי. דובר משרד ההגנה הרוסי אמר כי 15 אנשי צבא רוסים נהרגו בהתרסקות המטוס בשל "פעולותיה חסרות האחריות" של ישראל, והוסיף כי מוסקבה שומרת על זכותה לנקוט בצעדים הולמים לאחר "פעולתה העוינת" של ישראל, כך דווח בסוכנות הידיעות RIA.



משרד ההגנה הרוסי מסר עוד כי ישראל הזהירה את רוסיה "דקה אחת בלבד" לפני התקיפה בסוריה, וכי פעולת הטייסים הישראלים "שמה את המטוס הרוסי בנתיבו של הנ"מ הסורי".



"הפעולה של ישראל הייתה פרובוקציה מכוונת", הוסיף משרד ההגנה הרוסי, שהבהיר: "אין אפשרות שהצבא הישראלי לא ראה שהמטוס הרוסי היה בדרכו לבצע נחיתה".



לפי הצהרת הצבא הרוסי, "הטייסים הישראלים השתמשו במטוס הרוסי כמגן, וניצלו את שהותו באוויר על מנת לבצע את התקיפה. כתוצאה מכך, המטוס הרוסי, שבו מכ"ם גדול בהרבה מזה של ה-F-16, יורט על ידי מערכת ההגנה S-200 הסורית". 



בהודעה רשמית מטעם הקרמלין נמסר כי רוסיה "מודאגת מאוד מהפלת המטוס". דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר לכתבים כי הקרמלין בוחן את המצב וכי יהיו לו דברים נוספים לומר בהמשך. מלבד זאת, הוא הבהיר כי עמדת רוסיה בנושא נקבעה כבר על ידי משרד הביטחון. 

בדיווח שפורסם הלילה ברשת RT נאמר כי בזמן התקיפה מגדל הפיקוח בבסיס חמימים איבד קשר עם המטוס, שהינו מסוג אילושין 20. כמו כן, ברשת CNN דווח כי צבא ארצות הברית טוען שסוריה היא זו שיירטה בטעות את המטוס במהלך ניסיון יירוט הטילים הישראלים. בתוך כך, מקור צבאי צרפתי הכחיש בפני רויטרס כל מעורבות צרפתית בנפילתו של המטוס הרוסי מעל שטח סוריה.



כזכור, מוקדם יותר דווח על מספר פיצוצים נשמעו בשמי העיר לטקיה שבסוריה, כך עולה מדיווחים בטלוויזיה הסורית. בערוץ אל איחבארייה מדווחים על "תוקפנות ישראלית" שכוונה כלפי עיר הנמל. לפי אחד הדיווחים, האתר שהותקף בעיר הנמל הוא ״מוסד התעשייה הטכנית״. לפי דיווח אחר, נגרמה הפסקת חשמל בעיר כתוצאה ממתקפה על מספר יעדים באזור.
בתקשורת הערבית דווח כי הופעלו מערכות ההגנה האוויריות של צבא סוריה, ויורטו מספר טילים. תקיפה נוספת דווחה מאוחר יותר בעיר חומס וכן בעיר הנמל טרטוס. כמו כן, מקור צבאי סורי מסר לסוכנות הידיעות סאנ״א כי "הטילים שוגרו מהים לעבר לטקיה". מקור צבאי סורי טען כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה. 
ייתכן כי אחד היעדים היה בסיס חמימים - בסיס המשמש את חיל האוויר הרוסי שמשתמש בכמה ממתקני שדה התעופה הסורי באסל אל-אסד, שנגיש לאנשי צבא רוסים בלבד. הבסיס נועד לשמש כמרכז האסטרטגי של המבצע הרוסי בסוריה ולפני כשלוש שנים הוצבה בו מערכת ההגנה האווירית S-400, אשר על פי הדיווחים הופעלה הערב בפעם הראשונה באופן מבצעי. דובר הפנטגון שון רוברטסון הכחיש כי ארצות הברית עומדת מאחורי התקיפה. "אני יכול לומר באופן חד משמעי שזה לא אנחנו", אמר רוברטסון לעיתונאית האמריקאית קרלה באב.

בתוך כך, דובר צה"ל מסר כי כלי טיס של צה״ל תקף מחבלים שהתקרבו בתנועה חשודה לעבר הגדר בדרום רצועת עזה והניחו חפץ חשוד בסמוך אליה. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על שני הרוגים בתקיפה.

איליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו
איליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו


אתמול דווח כי ארגון "מוקד המעקב הסורי לזכויות אדם", תיעד מקרי מוות של יותר מ־113 חיילים איראנים בחודשיים האחרונים בסוריה, אשר נהרגו על פי דיווחים זרים בעקבות סדרת תקיפות שביצעה ישראל על עמדות, מחסנים של אמצעי לחימה ומשגרי טילים. על פי הודעת הארגון היושב בלונדון, מאז חודש אפריל השנה, בוצעו תקיפות בכמה אזורים בסוריה. 
 
היעדים שהותקפו כללו עמדות סמוך לנמל התעופה של דמשק, מחסני אמצעי לחימה בעיר בניאס ובהרי מוסאייף בחוף הסורי, בסיס של משמרות המהפכה האיראניים בנמל התעופה של חלב, יעדים באזור דיר א־זור ליד הגבול עם עיראק ובקוניטרה ליד הגבול עם ישראל.