נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הגביר את מלחמת הסחר שלו עם בייג'ינג, והטיל אתמול מכסים בסדר גודל של 10% על ייבוא סחורות ​​בשווי של כ - 200 מיליארד דולר מסין.



ארה"ב כבר הטילה מכסים על מוצרים סיניים כדי ללחוץ על בייג'ינג לבצע שינויים גורפים בסחר שלה, כמו העברת טכנולוגיה ומדיניות תעשייתית של סובסידיות. סין הגיבה עד כה באדיבות ובאיפוק למהלך האמריקאי, אך נראה כי סבלנותה פוקעת וכבר היום יקיים סגן ראש ממשלת סין מפגש דחוף כדי לדון בתשובת הממשלה. התקשורת הממלכתית בסין גם לא נותרה אדישה ותובעת "התקפת נגד" תוקפנית.



ההוראה על העלאת המכסים מצידה של ארה"ב מגיעה לאחר מספר פגישות שלא הניבו כל התקדמות בין הצדדים. שר האוצר האמריקני, סטיבן מנושין, הזמין השבוע בכירים סינים לסבב שיחות חדש, אך עד כה לא נקבע דבר.



סין דיווחה על כוונתה לשלוח משלחת לוושינגטון לצורך חידוש השיחות לאור ההחלטה האמריקנית, כך דיווח הבוקר (שלישי) מקור מידע ממשלתי בבייג'ינג. 


פאנג שינג-יאי, בכיר בשוק לניירות ערך אמר כי לסין יש כלים רבים כדי להתמודד עם השלכות פעולותיו של טראמפ: "הנשיא האמריקאי הוא איש עסקים קשה, והוא מנסה ללחוץ על סין כדי שיוכל לקבל ויתורים והקלות במשא ומתן, אני חושב שטקטיקה כזו לא תעבוד עם סין".



"היינו מאוד ברורים לגבי סוג השינויים שצריך לעשות, ונתנו לסין כל הזדמנות לטפל בנו בצורה הוגנת יותר", אמר טראמפ. "אבל עד כה סין לא מוכנה לשנות את הנוהג שלה". שינג-יאי אמר כי הוא מקווה שני הצדדים יכולים לשבת ולדבר, אך הוסיף כי המהלך האחרון בארה"ב "הרעיל" את האווירה.



פאנג אמר כי גם אם טראמפ יטיל מכסים על כל היצוא הסיני לארצות הברית, ההשפעה השלילית על כלכלת סין תהיה כ -0.7%. הוא לא אמר אם הוא מתכוון להשפעה על כמות התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) או על צמיחת התמ"ג. בכיר בממשלת טראמפ אמר לכתבים כי ארצות הברית פתוחה לשיחות נוספות עם בייג'ינג, אך לא הציגה פרטים מיידיים על מועד התרחשותם.



"זה לא מאמץ שנועד להגביל את סין, זה מאמץ שנועד לעבוד עם סין ולומר, 'הגיע הזמן שתטפלו בשיטות סחר בלתי הוגנות אלה  שפגעו במערכת המסחר כולה'", אמר הבכיר. עד כה, סין הטילה מיסים בגובה של 110 מיליארד דולר על סחורות בארה"ב.



"המתחים במערכת הכלכלית העולמית התבטאו במלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, שמשבשת כיום באופן חמור את שרשרת האספקה ​​העולמית", כך אמר היום ראש לשכת המסחר של האיחוד האירופי בסין.



כזכור, לפני חודשיים הטיל טראמפ מכסים על מוצרים המיובאים מסין, בשווי של 200 מיליארד דולרים, בהם: מאות מוצרי מזון שונים, טבק, כימיקלים שונים, פחם, פלדה ואלומיניום. בנוסף, ברשימה נכללו גם מוצרי צריכה כגון: צמיגים לכלי רכב, רהיטים, תיקים, מזון לכלבים וחתולים, מוצרי יופי ונייר טואלט.



נציב הסחר האמריקאי רוברט לייטייזר הסביר בהצהרה שפורסמה כי "במשך למעלה משנה, ממשל טראמפ הפציר בסבלנות בסינים להפסיק את הפרקטיקות הבלתי הוגנות, לפתוח את השוק ולעסוק בתחרות אמיתית. במקום לעשות זאת, הם החלו בנקמה במוצרים אמריקאים. אין הצדקה לכך".



משרד המסחר הסיני הגיב על המהלך של ארה"ב ואמר כי "הטלת המכסים בשווי 200 מיליארד דולר היא לחלוטין לא מקובלת". עוד הוסיף כי בייג'ינג תצטרך להגיב על מהלכים אלו של וושינגטון, וטען שפעולות ארה"ב פוגעות גם באינטרסים שלה עצמה, בנוסף לאינטרסים של סין וכל שאר העולם.