מספר ימים לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם על צו הגירה שחסם מבקרים משבע מדינות מוסלמיות בינואר 2017, דנו עובדי חברת גוגל בדרכים להטות תוצאות חיפושים על מנת להראות לגולשים כיצד לתרום לארגונים התומכים בהגירה וליצור קשר עם מחוקקים וסוכנויות ממשלה, כך דווח הלילה (שישי) בוול סטריט ז'ורנל.

לפי שרשרת אימיילים של ענקית הטכנולוגיה, עובדים הציעו דרכים "למנף" פונקציות חיפוש ולנקוט בצעדים על מנת להתנגד למה שראו כתוצאות "אסלאמופוביות" למילות החיפוש "אסלאם", "מוסלמי", "איראן" וכדומה. לפי הדיווח, האימיילים מצביעים על כך שהעובדים שקלו דרכים לרתום את השפעתה הרחבה של החברה על האינטרנט בתגובה לצו ההגירה. גוגל מסרה בתגובה כי אף אחד מהרעיונות שהוצעו לא יושם.
באחד מהאימיילים כתב עובד: "אני יודע שזה ידרוש הרבה כדי שזה יקרה, אבל אני חושב שזה מידע הכרחי שאנחנו צריכים כי אנו יודעים שהמדינה הזאת וגוגל לא היו קיימים ללא הגירה". באימייל ששלח עובד אחר נכתב: "הרעיון הכללי: למנף את החיפוש כדי להדגיש ארגונים חשובים שצריך לתרום להם, חדשות וכו'. לעדכן אנשים כיצד הם יכולים לעזור וכן על משאבים שקיימים עבור מהגרים או מבקרים".

דונלד טראמפ חותם על צו הגבלת ההגירה. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ חותם על צו הגבלת ההגירה. צילום: רויטרס

 

האימייל כלל סדרה של רעיונות ספציפיים שעובדי החברה כבר הציפו. חלקם היו קשורים במציאת דרכים "להתנגד באופן פעיל" לחיפושים בגוגל שהפיקו תוצאות "אנטי-אסלאמיות" או "אנטי-היספאניות". רשימת הרעיונות כללה "התנגדות פעילה לתוצאות אסלאמפוביות לתוצאות ממילות החיפוש 'אסלאם', 'מוסלמי', 'איראן' וכד'".
כזכור, הנשיא טראמפ חתם על צו נשיאותי שנועד להגביל הגירה ממדינות שהיוו איום ביטחוני, וחסם זמנית מבקרים ומהגרים משבע מדינות עם רוב מוסלמי. הצו עורר ביקורת חריפה מהמפלגה הדמוקרטית ונחסם זמנית בבתי המשפט, אך לבסוף אושר על ידי בית המשפט העליון של ארצות הברית.