ישראל האשימה את הרוסים ואת צבא סוריה בהפלת המטוס הרוסי השבוע במהלך תקיפת חיל האוויר, בממצאי התחקיר שהגישה, כך על פי דיווח שפורסם היום (שישי) בעיתון אל מיאדין הלבנוני, המקורב לחיזבאללה. עוד על פי הדיווח, התחקיר מתייחס להוראות השגויות של הרוסים, שהובילו לכך שהמטוס יורט על ידי הכוחות הסורים.
עוד פורסם, כי רוסיה דחתה את הממצאים שהוגשו לה על ידי המשלחת הישראלית בראשותו של מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין ודרשה לבצע חקירה מחודשת על הפלת המטוס.
בתוך כך, סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), נפגשה עם נשיא רוסיה פוטין, במהלך כנס נשים מנהיגות ממדינות אירו-אסיה. ח"כ פלוסקוב אמרה לאחר מכן: "שוחחנו על תקרית המטוס. אמרתי לנשיא שאני משתתפת בצערם. הוספתי כי ברור לכולם שעל העובדות להתבהר, וכי ישראל אינה מעוניינת בשום אופן לפגוע ברוסיה. בתגובה אמר פוטין כי במהלך התקרית נעשו טעויות רבות וכי הוא מצפה לבדיקת העובדות".


פוטין ופלוסקוב. צילום: כנס נשות אירו-אסיה


כאמור, אתמול יצאה לרוסיה משלחת צה”ל בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, לרוסיה ונועדה עם מפקד חיל האוויר הרוסי ועם בכירים במטה הפיקוד של צבא רוסיה. במפגשים, שנערכו בהמשך לסיכום מוקדם שהתגבש קודם לכן בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, תיארו הקצינים הישראלים בפני הרוסים את תמונת המצב של האירוע שבו הופל המטוס הרוסי באש נגד מטוסים של צבא סוריה ומסרו מידע על יעד המתקפה ועיקרי ממצאי התחקיר של צה״ל בנושא.

דובר צה”ל מסר כי נוסף על כך הוצגו בפני המארחים הרוסים הניסיונות האיראניים להתבססות בסוריה ולהעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחיזבאללה והודגשה חשיבות האינטרסים המשותפים לשתי המדינות והמשך תפעול המנגנונים למניעת החיכוך במזרח התיכון. המשלחת הישראלית הייתה אמורה לשוב ארצה היום לפנות בוקר.

איליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו

 
מדובר בהפלת מטוס מודיעין רוסי מסוג איליושין 20 בלילה שבין שני לשלישי, במקביל לתקיפה ישראלית באזור לטקיה - שבו נמצאים מספר בסיסים רוסיים - שנועדה לפגוע בייצור הנשק המדויק של חיזבאללה. המטוס עצמו הופל על ידי מערכת נ”מ סורית, שירתה באופן שהוגדר כ”חסר רסן” בתחקיר הצה”לי על נסיבות המקרה. אולם הרוסים האשימו את ישראל בפעולה חסרת אחריות ואף בשימוש במטוס האיליושין כמסווה למטוסי חיל האוויר שלה. כדי למנוע עימות עם רוסיה ולאפשר את המשך חופש הפעולה הישראלי בשמי סוריה נשלח מפקד חיל האוויר לרוסיה להציג את ממצאי התחקיר הישראלי.
 
בכל זאת במהלך הפגישות אתמול ולמרות הודעה מרגיעה מצד פוטין, המשיכה רוסיה להוציא הודעות סותרות ולהצהיר כי היא רואה בישראל את האחראית העיקרית לתקרית. בהודעה שפרסמה השגרירות הרוסית בישראל בטוויטר נכתב כי “מוסקבה רואה כחוסר אחריות את פעולת חיל האוויר הישראלי, שחשפה את מטוס האיליושין לסכנה והובילה למותם של 15 אנשי הצוות. רוסיה תנקוט את כל האמצעים כדי לחסל כל גורם שיהווה סכנה לחיי אדם ולביטחון של אנשי הצבא שנלחמים בטרור”.