לפחות 29 בני אדם, בהם אנשי משמרות המהפכה, נהרגו היום (שבת) בפיגוע ירי אותו ביצעו ארבעה חמושים במהלך מצעד צבאי בעיר אהוואז שבדרום מערב איראן ו-60 נוספים, בהם נשים וילדים שהגיעו לצפות במצעד, נפצעו, כך לפי דיווחים בכלי התקשורת במדינה. לפי דיווח בסוכנות הידיעות פארס, שלושה מהחמושים נורו למוות במהלך האירוע. רוב התושבים בחבל אהוואז בו אירע הפיגוע הם ערבים סונים שמוחים כבר תקופה ארוכה נגד השלטון בטהרן.



מספר שעות לאחר אירוע הירי, ארגון המדינה האסלאמית קיבל על עצמו אחריות לביצוע הפיגוע, כך לפי סוכנות הידיעות עמאק. קודם לכן, גם הארגון הערבי "ההתנגדות הלאומית של אהוואז", שמתנגד למשטר האיראני, הודיע כי הוא זה שעומד מאחורי המתקפה. למרות זאת, האיראנים מפנים אצבע מאשימה לארצות הברית וישראל. שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, התייחס לפיגוע ואמר כי "משטר זר גייס, אימן וחימש את הטרוריסטים". עוד הוסיף זריף: "איראן תגיב במהירות ובנחישות על מנת להגן על אזרחים איראנים".



דובר הצבא האיראני אמר כי החמושים אומנו על ידי שתי מדינות במפרץ והם קשורים לישראל וארצות הברית. "הטרוריסטים האלה אומנו על ידי שתי מדינות במפרץ, הם לא שייכים לדאעש, אך הם קשורים לאמריקה ולמוסד".



צילום: AFP



צילום: AFP




צילום: AFP



בעקבות הפיגוע, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע את תנחומיו בפני הנשיא האיראן חסן רוחאני, כך נמסר מהקרמלין. פוטין ציין כי מוסקבה מוכנה להגביר את המאמצים המשותפים במאבק בטרור.



שטחו של חבל אהוואז הוא יותר מ־60 אלף קמ”ר, פי שלושה יותר משטחה של מדינת ישראל, מספר תושביו כחמישה מיליון, אך לא כולם ערבים. המשטר דאג לפזר את הערבים למחוזות אחרים במה שנתפס כטרנספר, וכיום נתונים מצביעים על כשני מיליון ערבים המתגוררים בחבל. הבעיה שלהם היא שהם לא רק ערבים, אלא גם סונים, בניגוד לרוב השיעי במדינה זו. 



עד 1925 נהנה האזור מאוטונומיה, אך מיד לאחר ההשתלטות של משטר השאה עליו, החלה איראניזציה של האזור תוך הפעלת מעשי דיכוי אכזריים, הנמשכים עד היום. דוחות של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים מצביעים על דיכוי ממושך של הערבים באהוואז על ידי משטר האייתוללות ומניעת לימודי השפה הערבית בבתי הספר שלהם. בנוסף, נאסר על הערבים לקיים כל פעילות פוליטית או תרבותית באופן שיקדם את קיומם כקבוצה אתנית. כמו כן, תושבים הקוראים לילדיהם בשמות ערביים נכלאים, ופעילים הקוראים לאוטונומיה של החבל נאסרים, לעתים עם כל בני המשפחה.

רוחאני: "טראמפ ייכשל כמו סדאם חוסיין"

בתוך כך, הנשיא האיראני חסן רוחאני אמר כי "טראמפ ייכשל בעימות נגד איראן, בדיוק כמו שעיראק בתקופת סדאם חוסיין נכשלה". רוחאני התייחס למלחמה שאירעה במהלך שנות ה-80 בין שתי המעצמות המזרח תיכוניות. עוד ציין, כי טהראן לא תוותר על ארסנל הטילים שלה למרות הלחץ האמריקאי.

רוחאני, היום. צילום: AFP
"אותו הדבר יקרה לטראמפ. אמריקה תזכה לאותו גורל כמו סדאם חוסיין", אמר רוחאני בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית במדינה לרגל יום השנה לתחילת מלחמת איראן-עיראק שהתחוללה בין 1980 ל-1988. "איראן לא תזנח את הנשקים ההגנתיים שלה", הוסיף, "כולל את הטילים שגורמים לאמריקה לכעוס כל כך".