משרד ההגנה הרוסי צפוי לפרסם היום דוח משלו על תקרית הפלת מטוס הביון הרוסי מאש נ"מ סורית לאחר התקיפה הישראלית ליד לטקיה בשבוע שעבר, בעוד שדובר הקרמלין הבהיר כי "עדיין מוקדם לדבר" על השפעת התקרית על היחסים בין מוסקבה לבין ירושלים. 



בהודעת משרד ההגנה הרוסי אמש נמסר כי היום יפורסם "לוח זמנים של דקה אחר דקה של הטרגדיה, יחד עם הצגה של מידע אובייקטיבי ממערכות המכ"ם לגבי המצב האווירי בסוריה ב־17 בספטמבר והפעולות של חיל האוויר הישראלי באזור ההתרסקות". עדיין לא ברור אם הממצאים הרוסיים יהיו תואמים לגרסה הישראלית כפי שהוצגה על ידי מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין לבכירים רוסים במוסקבה ביום חמישי, שלפיה מטוס האיליושין־20, שעליו היו 15 אנשי צוות, נפגע מירי חסר אבחנה של הנ"מ הסורי, כאשר מטוסי חיל האוויר כבר היו חזרה בשטח ישראל. 



דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מסר כי הנשיא ולדימיר פוטין עודכן במידע שסיפקה המשלחת הישראלית, אם כי ציין שמדובר במידע שרק מומחים צבאיים יכולים לקבוע את הדיוק שלו ואם הוא מספק. כשנשאל פסקוב כיצד התקרית תשפיע על היחסים עם ישראל, הוא השיב כי "מוקדם עדיין לדבר על זה, אתם צריכים לשאול את משרד ההגנה". עם זאת, פסקוב הכחיש את הדיווחים שפוטין זעם על נשיא סוריה בשאר אסד בשל הפלת המטוס ונמנע מלדבר עמו בטלפון. "זה לא נכון", אמר. "אל תאמינו למה שנאמר בכלי התקשורת בישראל". 



בינתיים, הגבלת הטיסה שהטילה רוסיה באזורים רבים במרחב האווירי של קפריסין ובאזור הסמוך לחופי סוריה לטובת פעולות צבאיות רוסית עומדת בעינה. החסימה תימשך עד יום רביעי, ועלולה לפגוע בנתיבי הטיסות האזרחיות הנשלטות ממגדל הפיקוח של קפריסין, בהן לישראל, לבנון וסוריה.



כך או כך, בישראל סבורים שהמשבר עם הרוסים ימשיך ללוות אותנו בתקופה הקרובה. בישראל רואים חשיבות לזמן שיחלוף ולאינטרסים משותפים כגורמים שיקטינו את המתיחות בשטח. אפשר להעריך שלפחות בתקופה הקרובה חיל האוויר יפחית את כמות התקיפות בסוריה ויהיה זהיר הרבה יותר.



עם זאת, קיים חשש שהאיראנים וחיזבאללה ינצלו את המצב הרגיש לטובתם בהגברת הניסיונות להעביר נשק מסוריה ללבנון ומאיראן לסוריה. אם בישראל יזהו ניסיונות כאלה, הדילמה לגבי אופי הפעולה הישראלית תהיה מורכבת יותר מאשר לפני הפלת המטוס הרוסי, אף שכדאי לשים לב שגם בשיא המשבר הנוכחי מול הרוסים, בשום שלב הם לא דרשו באופן מפורש מישראל להפסיק לתקוף בסוריה ולא הציבו תנאי כזה. בישראל מעריכים שגם בעקבות התחקיר שקיבלו לידיהם ממפקד חיל האוויר, אבל גם בתחקירים שלהם עצמם, יבינו הרוסים שהתקלות היו בצד הסורי ולא הישראלי.



כסיכום לביקור האלוף נורקין במוסקבה אמר גורם צבאי ישראלי: "ההודעה שלנו על הפעולה נמסרה לרוסים יותר מדקה לפני התקיפה ובהתאם למה שהיה מקובל, השארנו להם את ההקלטה של האירוע ואת התחקיר עצמו. המפגש היה ענייני, מקצועי וראוי. השיח כולו היה מקצועי והתבסס על עובדות, על בסיס מפות והקלטות".