סרטון שפרסמה אמש סוכנות הידיעות "עמאק" המזוהה עם ארגון המדינה האסלאמית חושף שלושה גברים במדים, כאשר הם, לטענת הסוכנות, בדרכם לבצע את הפיגוע הקטלני שאירע ביום שבת בעיר אהוואז שבאיראן, בו נרצחו לפחות 29 בני אדם ונפצעו 60 נוספים, בהם אנשי משמרות המהפכה וכן נשים וילדים.



בסרטון, בו שניים מן הגברים מדברים בערבית ואילו השלישי מדבר בשפה הפרסית, נראה אחד המצולמים מישיר את מבטו למצלמה ואומר כי " אני באמת אוהב אתכם, אבל זהו רצונו של האל". כמו כן נאמר בסרטון, כי בעקבות המעשה יהפכו השלושה לשהידים. נכון לעכשיו אין אישור רשמי כי השלושה הם אכן המחבלים שביצעו את הפיגוע.




כזכור, לפני יומיים ביצעו ארבעה חמושים ירי במהלך מצעד צבאי באהוואז שבדרום מערב איראן. לפי דיווח בסוכנות הידיעות "פארס", שלושה מהחמושים נורו למוות במהלך האירוע. רוב התושבים בחבל אהוואז בו אירע הפיגוע הם ערבים סונים שמוחים כבר תקופה ארוכה נגד השלטון בטהרן.



מספר שעות לאחר פיגוע הירי, ארגון המדינה האסלאמית קיבל על עצמו אחריות לביצוע הפיגוע, כך דיווחה סוכנות  "עמאק". קודם לכן, הארגון הערבי "ההתנגדות הלאומית של אהוואז", המתנגד למשטר האיראני, הודיע כי הוא זה שעומד מאחורי המתקפה. למרות זאת, האיראנים הפנו אצבע מאשימה לארצות הברית וישראל. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס לפיגוע ואמר כי "משטר זר גייס, אימן וחימש את הטרוריסטים". עוד הוסיף זריף: "איראן תגיב במהירות ובנחישות על מנת להגן על אזרחים איראנים".



דובר הצבא האיראני אמר כי החמושים אומנו על ידי שתי מדינות במפרץ והם קשורים לישראל וארצות הברית. "הטרוריסטים האלה אומנו על ידי שתי מדינות במפרץ, הם לא שייכים למדינה האסלאמית, אך הם קשורים לאמריקה ולמוסד".



אחד המחבלים לכאורה, בדרכו לפיגוע באיראן. צילום מסך: טוויטר
אחד המחבלים לכאורה, בדרכו לפיגוע באיראן. צילום מסך: טוויטר



בעקבות האירוע זימנה טהרן את שגרירי בריטניה, הולנד ודנמרק לשיחה, בה הביעו האיראנים בפני השגרירים את מחאותיהם על כך שהמדינות הללו "אפשרו לחלק מחברי קבוצת הטרור שביצעו את המתקפה לשהות בשטחן". נשיא איראן, חסן רוחאני, תקף את ארה"ב בעקבות האירוע: "המדינה הזו מתנהגת כמו בריון, ומאמינה שהיא חסינה בפני הכל. היא מנסה לגרום לחוסר יציבות באיראן, אך לא תצליח בכך".



בטהרן קראו לדנמרק ולהולנד להסגיר את "מבצעי הפיגוע ועוזריהם". בהודעה מטעם משרד החוץ האיראני נאמר כי "אין זה מקובל שהאיחוד האירופי לא יסגיר את חברי הקבוצות הללו כל עוד הם לא ביצעו פשע על אדמת אירופה".



בעקבות הפיגוע, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע את תנחומיו בפני הנשיא האיראן חסן רוחאני, כך נמסר מהקרמלין. פוטין ציין כי מוסקבה מוכנה להגביר את המאמצים המשותפים במאבק בטרור.



הפיגוע באיראן. צילום: AFP
הפיגוע באיראן. צילום: AFP



שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, דחתה אתמול את רמיזותיה של איראן לכך שארצות הברית הייתה מעורבת בפיגוע. היילי התייחסה לדבריו של נשיא איראן חסן רוחאני שאמר כי ארה"ב ומדינות המפרץ הפרסי סייעו למבצעי הפיגוע, ואמרה כי עליו "להסתכל במראה ולבחון תחילה את המגרש הביתי שלו" בחיפושיו אחר האחראים למתקפה.



היילי טענה כי ארצות הברית "מתנגדת לטרור בכל מקום", והוסיפה כי רוחאני מדכא את אזרחיו במשך זמן רב ועל כן הוא "צריך להסתכל בבסיס שלו כדי להבין מאין זה הגיע".