מקורות במשמרות המהפכה של איראן אמרו לעיתון הכווייתי "אל-ג'רידה", כי מוסקבה הודיעה לטהרן כי היא לא נחושה ליישם את ההסכם שהגיעה אליו עם ארצות הברית וישראל, בהרחקת המיליציות החמושות המזוהות עם איראן, והנשק הכבד שברשותן, מקו הפסקת האש בין ישראל לסוריה בגולן. על פי הדיווח שפורסם היום (שני), הדבר עלה כתגובה להפלת המטוס הרוסי.
המקורות אמרו כי איראן החלה בפועל לבדוק את האפשרות לפרוס את המיליציות המזוהות עמה ליד קו הפסקת האש בגולן, והדגישו כי איראן וסוריה כבר פרסו עשרת אלפים חיילים סורים, מחציתם עלאווים (מהעדה של הנשיא – י.ע), כדי למנוע פגיעה בהסכם הרוסי-אמריקאי-ישראלי.
על פי המקורות, איראן אינה רואה נחיצות בפריסת כוחות לא סוריים באזור זה מה שיביא להסלמה, וכי היא אינה בוטחת בעמדה הרוסית. בין היתר, טהרן ביקשה ממוסקבה להעניק מטריה אווירית למיליציות על כל אדמת סוריה, וכן למסור לידיהן טילי נ"ט רוסיים מתקדמים, נייחים וניידים שניתן לשאת אותם על הכתפיים.

בתוך כך, מקור בכיר בישראל אמר לעיתון הכווייתי, כי ישראל לא הופתעה מהטלת האחריות המלאה עליה בהפלת מטוס הביון הרוסי איליושין 20 לפני מספר ימים, זאת במסגרת מתן אפשרות למפקדי השטח להביע זעם ולשמור על כבודם. המקור מסר, כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "ימצא את הדרך לסיים את המשבר".

איליושין 20 של צבא רוסיה. צילום: קיריל נאומנקו
המקור הוסיף עוד, כי התיאום הביטחוני ישוב למה שהיה לפני הפלת המטוס בחודשים הקרובים, וכי המבחן יהיה במתקפה האווירית הבאה של ישראל על אדמת סוריה.
המקור סיפר עוד, כי מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, מסר לצד הרוסי את ההקלטות שמצביעות על כך שמערך ההגנה האווירי הסורי ידע על נוכחות המטוס הרוסי במרחב האווירי של המדינה, וכי ההחלטה לשגר עשרות טילים באה בהוראה של גורם בכיר בפיקוד המבצעי המשותף של איראן, סוריה וחיזבאללה במערב סוריה.
עוד דווח, כי ישראל מסרה הוכחות, שמצביעות על כך שהמיליציות האיראניות מתבססות בצורה דיסקרטית לצד הבסיסים הרוסיים על החוף הסורי.
העיתון מוסיף עוד, כי מערך ההגנה האווירי הרוסי החדש לא גילה במכ"ם את מטוסי האף-16 – אלא לאחר יציאתם מהמרחב האווירי הסורי. עוד עולה מהפרסום כי מערך ההגנה האווירי הרוסי מתבסס על "ירי אקראי" של עשרות טילים בתקווה שאחד מהם יפגע במטרה, ודבר זה פעל נגד הרוסים עצמם במקרה של הפלת המטוס.
המקור הדגיש עוד, כי רוסיה קיבלה מישראל את כל המידע הדרוש, והכחיש כי צה"ל הטעה את צבא רוסיה, אלא הודיע לצד הרוסי על המטרות שהוא הולך לתקוף בלטקיה שעה לפני הביצוע.
בתוך כך, גורם בכיר בצבא רוסיה אמר היום לעיתון הרוסי "קומרסנט" כי מוסקבה עשויה לספק מערכות הגנה אווירית מסוג S-300 לסוריה כדי שתוכל להתגונן מפני תקיפות ישראליות. לדבריו, זה אחד מצעדי התגובה שנשקלים בתגובה להפלת המטוס. לאחר תקיפה בשנה שעברה גורמים ברוסיה אמרו כי יעבירו טילים לסוריה, אך זה טרם קרה.