מדענים הזהירו כי הר געש בדרום איסלנד עלול להתפרץ בעוצמה גדולה יותר מאשר ההתפרצות של הר געש אחר שגרמה לשיבושי תנועה אוויריים קשים לפני שמונה שנים, אולם הודו כי אינם יודעים מתי האירוע האדיר צפוי להתרחש. צוות של מדענים איסלנדים ובריטים דיווח כי מדידות אוויריות שנערכו מעל הר הגעש קאטלה שבדרום האי זיהו פליטה של פחמן דו־חמצני ברמות "עצומות" של 12 עד 24 קילוטון בכל יום, ולכן ההערכה היא שהמאגמה ממלאת את פנים ההר, סימן שמעיד על התפרצות אפשרית.
 
הפעם האחרונה שבה התפרץ ההר, שהכיפה שלו שוכנת מתחת לקרחון בגובה של 1,500 מטר, הייתה בשנת 1918, וקודם לכן הוא התפרץ בכל 50 שנה בממוצע. "אין דרך לדעת מתי ההר יתפרץ, רק שזה יקרה", אמרה שרה ברסוטי, המתאמת לאסונות וולקניים בשירות החיזוי של איסלנד, ל"סאנדיי טיימס".
יבגניה אילינסקאיה, חוקרת במכון לגיאופיזיקה באוניברסיטת לידס, שהייתה בין מחברי המחקר, הזהירה כי המפגש בין המאגמה לבין כיפת הקרח שנבנתה במאה השנים האחרונות צפוי ליצור פליטה של ענן אפר געשי שיהיה גדול יותר פי שלושה מההתפרצות של הר הגעש ששוכן מערבית לקאטלה.
 

ההתפרצות במאי 2010 יצרה ענן אפר שהתקדם לעבר אירופה וגרם לשיבושים קשים בתנועה האווירית בכל העולם עם ביטולים של מאה אלף טיסות. לפי ברסוטי, ההשפעה של ההתפרצות העתידית על התעופה האווירית "תלויה באינטנסיביות של ההתפרצות והכיוון של הרוחות באותו הזמן".
 
עם זאת, מדענים איסלנדים ניסו להרגיע את החששות מפני ההתפרצות העתידית. מגנוס טומי גומונדסון, פרופסור לגיאופיזיקה מאוניברסיטת איסלנד, שעמד מאחורי המחקר המקורי על קאטלה, הבהיר כי לא ניתן לקבוע בוודאות את רמות פליטת הפחמן הדו־חמצני מאחר שאין מידע קודם. "אפילו לא ברור אם הפליטות המסיביות האלה קשורות ישירות למאגמה תת־קרקעית", כתב בפייסבוק. "אפשרי שקאטלה עובד כמאוורר או ערוץ פליטה של גזים שנפלטו ממאגמה עמוק מתחת לחלק הדרומי של רצועת הר הגעש".