מפסגת הרייטינג לבית הכלא: ביל קוסבי, שבמשך שנים נחשב לקומיקאי האהוד של אמריקה, נידון היום (שלישי) לעונש של שלוש עד עשר שנות מאסר בפועל, אחרי שהורשע בתקיפה מינית חמורה. זהו המשפט הבולט ביותר של כוכב בידור אמריקאי מאז החל קמפיין MeToo# לפני כשנה. כמו כן, קבע בית המשפט כי קוסבי ייחשב "תוקף מיני אלים" עד סוף חייו.



קוסבי (81) הורשע באפריל האחרון במשפט חוזר בפנסילבניה בשלושה סעיפים של תקיפה מגונה נגד אנדראה קונסטנד (46), לשעבר מנהלת קבוצת כדורסל הנשים של אוניברסיטת טמפל בפילדלפיה שקוסבי היה חבר בחבר הנאמנים שלה. בשנת 2006 הגיעו הצדדים להסדר סודי מחוץ לבית המשפט, אולם אחרי שקוסבי הודה שהשתמש בסמי הרגעה, הוחלט לחדש את ההליכים נגדו. המשפט הראשון בשנה שעברה בוטל אחרי שהמושבעים הצליחו להגיע להכרעה לאחר 50 שעות של התייעצויות.



חבר המושבעים קבע שקוסבי סימם את קונסטנד בעת שהגיעה לביתו בשנת 2004 ולאחר מכן תקף אותה מינית. "אני לא זוכרת מה קרה עד שבשלב מסוים התעוררתי בבת אחת והרגשתי את הידיים של קוסבי חופנות את החזה שלי", העידה קונסטנד. "הרגשתי שהוא לקח את היד שלי ושם אותה על איבר המין שלו והניע אותה שוב ושוב. הרגשתי מושפלת".



אנדראה קונסטנד, "הרגשתי מושפלת". צילום: רויטרס



ביום שני החל שלב הטיעונים לעונש. התובע של מחוז מונטגומרי, קווין סטיל, ביקש מהשופט סטיבן אוניל להטיל על השחקן הידוע עונש של חמש עד עשר שנות מאסר ולקבוע כי הוא עבריין מין מאחר שהוא עלול לחזור על מעשיו. "נראה שהוא חושב שהוא לא עשה משהו לא בסדר, המושבעים חושבים אחרת", אמר. "מדובר באדם שנראה שהיה אמור להיות מנטור, אבל אנחנו יודעים מה היו הכוונות שלו מלכתחילה".



מנגד, פרקליטו של קוסבי, ג'וזף גרין, ביקש להסתפק במאסר בית בשל גילו של קוסבי וראייתו המידרדרת. "מר קוסבי לא מסוכן", אמר. "עיוורים בני 81 שאינם יכולים להסתדר בעצמם אינם מסוכנים, אולי רק לעצמם".



אנדראה קונסטנד: "הוא גזל ממני את בריאותי ואת האמון שלי בעצמי ובאחרים"



היום קבע השופט אוניל שקוסבי ירצה עונש של בבית כלא מדינתי בפנסילבניה. קודם לכן, החליט אוניל שקוסבי הוא "תוקף מיני אלים", קלון שיישאר עם הקומיקאי עד יומו האחרון וייאלץ אותו לעבור טיפולי ייעוץ שוטפים. "אסור לי להתייחס אליו באופן שונה בגלל מי שהוא או מי שהוא היה", אמר אוניל. ההערכות הן שקוסבי צפוי לערער על ההרשעה והעונש.



קוסבי, שנכנס גם אתמול לבית המשפט כשהוא מחייך, ויתר על זכותו לומר דברים לפני הכרעת הדין. לעומת זאת, הוצג מכתב של קונסטנד לבית המשפט שבו אמרה כי "ביל קוסבי לקח את הרוח הצעירה היפה והבריאה שלי וריסק אותה. הוא גזל ממני את בריאותי ואת האמון שלי בעצמי ובאחרים".



לאורך השנים הועלו נגד קוסבי, מי שכונה "האבא של אמריקה" בשל הסדרה "משפחת קוסבי" בשנות השמונים, טענות מצד נשים על תקיפות מיניות, ובשלוש השנים האחרונות נחשפו עשרות מתלוננות, חלקן על מקרים שהתרחשו לפני ארבעה עשורים. בעקבות זאת בוטלו פרויקטים טלוויזיוניים מתוכננים וקוסבי אף סולק מהאקדמיה לסרטים. אולם המשפט סביב תקיפתה של קונסטנד הוא הפעם הראשונה שבה מתנהלים הליכים משפטיים פומביים נגד השחקן הוותיק.