עיר החוף אקפולקו שבדרום־מערב מקסיקו כיכבה לא מעט בסדרה "ספינת האהבה" בשנות ה־80 ונחשבה משך שנים לאתר נופש מוביל במדינה, אולם בשנה שעברה היא זכתה לכינוי "בירת הרציחות של מקסיקו". כעת, במהלך דרמטי, פירקו השלטון הפדרלי והממשלה את המשטרה המקומית ועצרו את המפקד וקצינים בכירים בחשד לקשרים עם הפשע המאורגן. 
 
במבצע מתואם פשטו כוחות נחתים על מטה משטרת אקפולקו ופירקו את כל 700 השוטרים מכלי נשקם, ממכשירי הקשר ומאפודי המגן. חיילים, נחתים ושוטרים של מדינת גררו, שבתחומה שוכנת אקפולקו, מבצעים את הסיורים השוטפים בעיר, שבה מתגוררים 800 אלף בני אדם.
 
מפקד המשטרה מקס סדנו רומן וחמישה קצינים בכירים נוספים עוכבו לחקירה בחשד לקשרים לפשע המאורגן, ומפקד משטרת התנועה חשוד באחזקה של כלי נשק ללא רישיון. דובר שירות הביטחון של גררו, רוברטו אלוורז הרדיה, מסר כי שני קצינים נוספים נעצרו בחשד למעורבות פעילה במעשי רצח. משרד התובע הכללי הפדרלי של מקסיקו, לצד משרד התובע של מדינת גררו, מובילים את החקירה הדרמטית. 
 

מממשלת גררו נמסר כי הוחלט על המהלך "בגלל חשד שהייתה חדירה של כנופיות פשיעה לכוח המשטרה" ונוכח "חוסר הפעולה המוחלט של המשטרה העירונית במלחמה בגל הפשיעה". בשנה שעברה עמד שיעור מקרי הרצח באקפולקו על 103 נרצחים על כל 100 אלף תושבים, אחד הנתונים הגבוהים בעולם, ותושבים ובעלי עסקים בעיר הפגינו בדרישה להילחם בפשיעה הגוברת. 
 
בשבוע הבא תיכנס לתפקידה ראשת עיריית אקפולקו הנבחרת אדלה רומן, ממפלגת השמאל מורנה, שהצהירה כי בכוונתה לבצע רפורמה בכוח המשטרה העירוני ולחייב את השוטרים לעבור הדרכות על זכויות אדם. רומן גם הודיעה כי היא מתכוונת למנות את לטיסיה קסטרו אורטיז לאחראית החדשה על הביטחון בעיר, על אף שאורטיז ניצבה בפני איומים במוות אם תיקח על עצמה את התפקיד, והבהירה כי היא "תמנה בכירים חדשים, כי יש בכירים שמחזיקים בתפקידים וחושבים שזו הזכות המולדת שלהם". 
 
פירוק משטרת אקפולקו אינו הפעם הראשונה שבה ננקט מהלך דומה. מאז שנת 2014, פורקו כוחות משטרה בעשרות יישובים במדינת גררו. בינואר השנה פורקה משטרת צ'ילפנסינגו, בירת המדינה, בחשד למעורבות בחטיפתם של שלושה צעירים וברציחת שניים מהם, ובשנה שעברה נחשפו 45 שוטרים "מזויפים" שחדרו לשורות משטרת זיהואטנחו. 
 
מקרים דומים נרשמו גם במדינות אחרות במקסיקו. בחודש שעבר הופסקה פעילותם של השוטרים בעיר טהואקן שבמדינת פואבלה בשל חשד לקשרים עם הפשע המאורגן, ובמרץ פורקה משטרת טלקפאקה שבמדינת חליסקו.