הרשות הפלסטינית הגישה אמש תלונה נגד ארצות הברית לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. הסיבה - העברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים, המנוגדת לסעיף באמנה בינלאומית.



לטענת הפלסטינים, העברת השגרירות לירושלים אשר התרחשה בחודש מאי האחרון  נוגדת את "אמנת וינה" ליחסים בינלאומיים משנת 1961, אשר לפיה מדינות ימקמו את השגרירויות שלהן רק בשטחים הנמצאים בריבונות המדינה המארחת.



הרשות טוענת בתלונתה השלישית לבית הדין במהלך החצי שנה האחרונה,  כי ישראל שולטת בירושלים מבחינת צבאית, אך בעלותה על העיר שנויה במחלוקת. בתלונה כאמור דורשים הפלסטינים מבית הדין לצדק שיורה לארצות הברית לחזור בה מהחלטתה ולהוציא את השגרירות משטחה של ירושלים.



לפני חמישה חודשים, כחצי שנה לאחר הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא מכיר בירושלים כבירת ישראל, נפתח משכנה הרשמי החדש של השגרירות האמריקאית בשכונת ארנונה בבירה. לטקס, שנערך תחת אבטחה כבדה, הגיעה משלחת אמריקאית בת 250 משתתפים הכוללת את בתו של הנשיא, איוונקה טראמפ, ובעלה היועץ לנשיא ג'ארד קושנר, וכן את שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין. הנשיא טראמפ לא הגיע אבל שלח ברכה מצולמת.



הנשיא טראמפ אמר בנאום מצולם כי "בדיוק לפני 70 שנה, ארה"ב הכירה בישראל, היום אנחנו פותחים את השגרירות של ישראל בירושלים, מזל טוב. זה לקח זמן רב. כמעט אחרי הכרזת המדינה, ישראל קבעה את ירושלים כבירתה, בירתה של העם היהודי, שהיתה בירתו כבר בתקופה העתיקה. היום ירושלים היא מושבה של ממשלת ישראל, של בית המשפט העליון, ושל ראש הממשלה והנשיא. ישראל היא מדינה ריבונית, עם זכות לקבוע את בירתה. במשך שנים לא הכרנו במובן מאליו, שירושלים היא בירת ישראל. ב-6 בדצמבר, ארה"ב הכירה סוף סוף כבירתה האמיתית של ירושלים, היום אנחנו עושים את הצעד הבא בהכרה הזאת, ופותחים את הדרך לשנים הבאות. אנחנו עושים זאת באיחור של שנים רבות".



 90 בנימין נתניהו בטקס העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. צילום: פלאש
90 בנימין נתניהו בטקס העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. צילום: פלאש



טראמפ הוסיף: "כפי שאמרתי, התקווה של כולנו היא שהמהלך הזה יוביל לשלום, וארצות הברית רוצה שלום. נמשיך לתמוך בסטטוס קוו, ובמחויבות לשלום צודק בין הצדדים, בירושלים ובהר הבית. זהו ארה"ב, שתמיד תהיה הידידה של ישראל, ושותפתה לחירות ושלום. מאחלים לשגריר פרידמן בהצלחה בשגרירות היפיפייה בירושלים, ואנחנו מושיטים יד של ידידות - לישראל, לפלסטינים, לכולם. מי ייתן שאלוהים יברך את כולם, ואת ארצות הברית".



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אין לנו חברים יותר טובים בעולם מכם, עמדתם עבורינו, ועבור ירושלים. תודה רבה. הרבה אנשים שעבדו למען היום הזה, תודה רבה לכם. חברים יקרים, איזה יום מדהים. זכרו את היום הזה. זאת היסטוריה, טראמפ, בכך שהכיר את ההיסטוריה, עשה היסטוריה. כולנו נרגשים מאוד ואסירי תודה. בשבילי להיות כאן זה לחזור לילדות, הלכתי כאן בשדות בגיל 3. זה יום גדול לירושלים, יום גדול לישראל, יום שייחרט לדורות. 



"התאספנו לחגוג עוד יום היסטורי בעיר הזאת, שיתפוס מקום מרכזי בהחלטות", אמר ראש הממשלה. "לפני מאה שנה, הצהרת בלפור קבעה שמגיעה לנו מדינה, ולפני 70 שנה טרומן היה הראשון להכיר בישראל, היום הנשיא טראמפ הפך למנהיג הראשון שהכיר בירושלים, והיום ממשלת ישראל פותחת את השגרירות. תודה טראמפ, שהיה לך את האומץ לעמוד בהחלטות שלך ובהצהרות שלך.



זהו יום גדול עבור ישראל, עבור ארה"ב, עבור השותפות שלנו. היום זה גם יום גדול לשלום. אני רוצה להודות לצוות של הממשל שמנסה לשמור על השלום ועל תהליך השלום. תהליך שמבוסס על שקרים, יתנפץ על סלעי המזרח התיכון. שלום עושים רק עם אמת, והאמת היא שירושלים היא בירת ישראל".