עשרת אלפים בני אדם הפגינו היום (שבת) בעיר הגרמנית קלן, נגד נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שחנך בה את אחד המסגדים הגדולים ביותר באירופה. ארדואן סיים ביקור בן שלושה ימים לגרמניה, שנועד לשקם את היחסים בין שתי המדינות לאחר שנתיים של מתיחות.

משטרת גרמניה נערכה בכוחות גדולים לקראת מספר הפגנות שנערכו בקלן נגד הנשיא הטורקי, תחת הכותרות "ארדואן לא רצוי" ו"די לתמיכה הגרמנית בארדואן". בין המפגינים היו אזרחים טורקים וגולים כורדים. מאות מפגינים כורדים מחו אתמול בברלין עם שלטים שהציגו את דמותו של ארדואן יורה בעיתונאי ואוכלת את יונת השלום. 

קאנסו, סטודנט בן 30 ממוצא טורקי, הגיע משווייץ כדי להצטרף להפגנות בקלן. "אני רוצה להיות קולם של האנשים שלא יכולים לצאת לרחובות בטורקיה. מפני שהם נעצרו, נהרגו או חוו דיכוי. ארדואן חושב שכל דבר ששונה מדעתו הוא טרור", אמר. תומאס, סטודנט גרמני, הגיע להפגין לבוש בחליפה לבנה מגואלת בדם מזויף. הוא וכמה אחרים הניפו שלט ענק עליו נכתב: "דיקטטור, רוצח המונים". הצעיר פנה לארדואן ואמר כי "אנחנו כאן כדי להראות שקלן לא רוצה אותך".

המסגד הענק בקלן הוקם על ידי דיטיב - "איגוד הדת האסלאמי-טורקי". הארגון מנהל מאות מסגדים ברחבי גרמניה ואנשי הדת שלו מקבלים משכורות מממשלת טורקיה. חלק מחבריו חשודים בריגול לטובת אנקרה אחר מתנגדי משטר בגרמניה. התקשורת הגרמנית דיווחה לאחרונה כי שירות הביון הפנימי במדינה שוקל לבצע מעקב אחר דיטיב. 

מפגינות נגד ביקור ארדואן בגרמניה. צילום: AFP
מפגינות נגד ביקור ארדואן בגרמניה. צילום: AFP

 
ראש עיריית קלן הנרייט רקר וראש ממשלת מדינת ריין-ווסטפליה ארמין לשט הודיעו כי לא יגיעו לטקס הפתיחה של המסגד בעקבות ביקורת הולכת וגוברת על ביקורו של ארדואן. מספר מחוקקים מהאופוזיציה החרימו סעודה רשמית לנשיא הטורקי שאירח אמש נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר. גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לא הגיעה לאירוע. 

במהלך פגישה עם מרקל אתמול, ארדואן קרא לגרמניה לפעול נגד פעילים כורדים בשטחה ולהסגיר את תומכיו של איש הדת המוסלמי פתחוללה גולן, אותו אנקרה מאשימה בתכנון ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016. כזכור, הקשרים בין המדינות הידרדרו לאחר שברלין ביקרה את תגובתו של ארדואן לניסיון ההפיכה, במסגרתה נעצרו עשרות אלפי בני אדם. בגרמניה חיים למעלה משלושה מיליון טורקים.