עיתון אל אח'באר הלבנוני דיווח היום (שני) כי נורווגיה מתווכת בין ישראל וחמאס בנושא חילופי השבויים. כמו כן דווח, כי מדובר בעסקה הדומה במהותה לעסקת שליט וכי חמאס ברך על התערבותה של המדינה הסקנדינבית בתיווך, עליו אמון שליח מטעמה שערך ביקור בחודש שעבר ברצועת עזה.



העיתון  דיווח כי מספר ההרוגים הגדול באירועים על הגדר ביום שישי האחרון הוא מהלך שנועד להוביל את חמאס להסלמה, וכי מטרתה של ישראל הייתה  לנצל את ההסלמה בתזמון עם קיומה של עצרת האו"ם השנתית בכדי לגבש דעת קהל עולמית שתחסל את ההתנגדות ותכין את הקרקע ל"מלחמה ישראלית חדשה".



העיתון אף הוסיף, כי ישראל רצתה לגרום לחיזוק ההרתעה נגד המפגינים, לאור התגברות מספר המשתתפים בהפגנות נגד צה"ל על גבול הרצועה בשבועות האחרונים.



בתוך כך, התקשורת הפלסטינית דיווחה ביום שבת כי משלחת בראשות סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-אערורי, יצאה למצרים להמשך השיחות והמגעים להסדרה עם ישראל.



לפני חודשיים דווח בעיתון "אל חיאת" כי גם גרמניה מתווכת בין חמאס לישראל במגעים לקראת עסקת חילופי שבויים. על פי הדיווח, ישראל תשחרר אסירים פלסטינים בתמורה לקבלת גופותיהם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול שנהרגו במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014 ושני האזרחים הישראליים המוחזקים בעזה, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. 



כבר יותר משלוש שנים מקיימת גרמניה פגישות עם חמאס, בעקבות תפקידה המוצלח במשא ומתן על שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט ב-2011 בתמורה ל -1,050 אסירים פלסטינים, אמרו מקורות מערביים ל"אל-חיאת".



המקורות מסרו כי השליחים הגרמנים ביקרו בעזה פעמים אחדות בחשאיות מוחלטת, וקיימו פגישות עם כמה ממנהיגי חמאס שהוזמנו לנהל משא ומתן עם ישראל באמצעות צד שלישי, כדי לדון בדרכים להשלמת עסקת החליפין. עוד נמסר, כי המגעים והפגישות מתקיימים בשני מישורים: הראשון באמצעות הייצוג הדיפלומטי הגרמני בארץ ישראל ובישראל, והשני באמצעות מתווך גרמני חדש שהוקצה למשימה זו, העובד מבירת ברלין.



המקורות לא מסרו פרטים או הבהרות על התקדמות המשא ומתן, אך הדגישו כי ישראל ומצרים מאמינות בגישור של גרמניה, שתפקידה הוא להגיע להבנות על פרטי העסקה ומספר האסירים, בעוד מצרים, אשר עוקבת אחרי כל המשא ומתן, אחראית על "הוצאת" העסקה לפועל ותפקח על עניין המסירה כמו בעסקת שליט.