סוריה מוכנה לפתוח מחדש את מעבר קוניטרה, ובכך בעצם להשיב למסלול את המקום שנסגר לפני שבע שנים, כך הודיע היום (שלישי) סרגיי קוראלנקו, מפקד הכוחות הרוסיים בסוריה. 

"מעבר הגבול מוכן לפתיחתו, ויחזור להיות שמיש ופעיל בהדרגה. ההתפתחות הגיעה תודות למאמץ אדיר שנעשה על ידי כוחות הצבא הסורי, בעזרת הצבא הרוסי, שעזר לו. מי שצפוי לאייש את המקום הם אנשי המשטרה הצבאית הרוסית הנמצאים באזור. הגענו למקום, בדקנו אותו, ואחר כך השקענו בו הרבה מאוד עבודה, שכן היה צריך לשפץ אותו לאחר שבע שנים שהוא לא היה בשימוש. בשלב הסופי, בדקנו שאין מטענים שהוטמנו או חומרי נפץ, ולאחר שגם האו"ם ביצע את הבדיקה, נתנו את האישור הסופי", סיכם.
המעבר חשוב מאוד לשני גורמים, הראשון - עסקי, שכן תוצרת של תפוחים ועוד פירות עוברת בין הצדדים, וכמובן, לעדה הדרוזית, אשר לעיתים מבצעים איחודי משפחות והעברת כלות ממדינה אחת לאחרת. 

כזכור, בשבוע שעבר הודיע שר הביטחון, אביגדור ליברמן, על השלמת ההכנות לפתיחת המעבר, כאשר ביקר במקום. במהלך הסיור אמר: "אנחנו נמצאים ליד שער קוניטרה. אמרנו שאין לנו עניין בהתערבות במלחמת האזרחים בתוך סוריה. מעולם לא התערבנו, ומה שמעניין אותנו זה להבטיח את בטחון ישראל. עצם העובדה שהגענו לשער אלפא, ומבחינתנו, גם כוח אונד"וף התחיל לסייר בסיוע צה"ל.
"מבחינת היכולת להעביר את המעבר, גם מבחינה ביטחונית, הכל מוכן וסגור. מה שכן, אנחנו נקפיד על כל סעיף וסעיף בהסכם ההפרדה מ-74. אנחנו בודקים את עצמנו יום יום, נמצאים בקשר יומיומי עם חיילי אונדו"ף שנמצאים פה ופועלים, עושים פתיחת ציר. אני מקווה שהחיים יחזרו למסלולם, לשגרה ולנורמליות".
"אני לא מתערב בצד הסורי, אני רואה שבמעבר מצד השני נמצאים המשטרה הסורית, אנשי המכס הסורי. אנחנו מבינים שמבצעים שם עבודות. יש משטרה צבאית רוסית. אנחנו מוכנים להחזיר את החיים לשגרה. הכל נמצא בצד השני. בין שער אלפא לשער בראבו זה תמיד הנורמליות של האזור הלא נורמלי הזה".
מעבר קוניטרה בתקופת הלחימה. צילום: רויטרס