פרס נובל לפיזיקה לשנת 2018, הוענק היום (שלישי) לשלושה חוקרים שהביאו לפריצות דרך בתחום פיזיקת הלייזר. השלושה הם ארתור אשקין האמריקאי והצמד ג'ראר מורו הצרפתי ודונה סטריקלנד הקנדית. אשקין בן ה-96 הפך לחתן פרסי נובל המבוגר ביותר בהיסטוריה הודות ל"מלקחיים האופטיים שלו והיישום שלהם במערכות ביולוגיות". מורו וסטריקלנד קיבלו את הפרס על "השיטה שפיתחו ליצירת פולסים אופטיים קצרים במיוחד ובעלי עוצמה גבוהה". סטריקלנד היא האישה הראשונה זה 55 שנה - והשלישית בסך הכל - לזכות בפרס נובל לפיזיקה. השלושה יחלקו פרס כספי בסך מיליון דולר שמחציתו תלך לאשקין.

"ההמצאות זכו לכבוד השנה הביאו למהפכה בתחום פיזיקת הלייזר", אמרה האקדמיה השבדית למדעים. "חפצים זעירים ותהליכים מהירים מאוד נראים באור חדש. מכשור מדויק מתקדם פותח תחומים שטרן נחקרו ומגוון רחב של יישומים תעשייתיים ורפואיים".
על מחקרו של אשקין, אמרה האקדמיה כי פריצת דרך הגיעה ב-1987, כשהוא השתמש במלקחיים האופטיים על מנת ללכוד חיידקים חיים מבלי לפגוע בהם. הוא החל ללמוד את המערכות הביולוגיות והמלקחיים האופטיים הם כיום בשימוש רחב על מנת לחקור את ממכונת החיים". 

 

מורו וסטריקלנד סללו את הדרך לעבר פולס הלייזר הקצר והעוצמתי ביותר שנוצר על ידי האדם. המאמר המהפכני שלהם פורסם ב-1985 והיה הבסיס לדוקטורט של סטריקלנד. 
על ידי שימוש בגישה מבריקה, הם הצליחו ליצור את פולס הלייזר מבלי להרוס את החומר המגביר. הם מתחו את הפולס על מנת להפחית  את עוצמתו, ואז הגבירו אותו ולאחר מכן דחסו אותו. בכך הן גרמו לכך שיוצתר אור "ארוז" במקום קטן יותר - ועוצמת הפולס גדלה מאוד. 
הטכניקה שהמציאו מורו וסטריקלנד נהיתה התקן לליזרים בעוצמה גבוהה. היא משמשת לניתוחי עיניים רבים שמבוצעים בעולם באמצעות קרני הלייזר החדות ביותר.