ניצחון לארגונים יהודיים בקנדה: בית משפט במדינה אישר את שלילת אזרחותו הקנדית של פושע מלחמה נאצי בשם הלמוט אוברלנדר, בן 94 מאוקראינה. ממשלת קנדה החליטה לפני כמה שנים לבטל את האזרחות, אבל אוברלנדר לא קיבל את גזר הדין וערער שלוש פעמים על ההחלטה. אוברלנדר נולד במושבה הגרמנית בעיר מולוצ’נסק בדרום אוקראינה, ופעל להשמדת יהודים במלחמת העולם השנייה.



שמעון ברימן, היסטוריון ממוצא אוקראיני, הגיב: “כתבתי על אותו נאצי עוד בשנת 2016. הוא השתתף עם גדוד הרצח שלו בהשמדת יהודי רוסיה ואוקראינה. הוא מנסה תמיד להגיד 'הייתי רק מתורגמן בגדוד הזה'”. למעשה, בית המשפט הקנדי פסק על שלילת האזרחות שניתנה לו ב־1960, למרות כתב ההגנה של העותר, שהיה איש צעיר בתקופת המלחמה, ולדבריו, אולץ לרצוח יהודים בתקופת המלחמה.



האזרח הקנדי מופיע ברשימות משתפי הפעולה עם הנאצים של מרכז ויזנטל זה זמן רב. הגדוד שאליו השתייך אוברלנדר היה אחראי להשמדת כ־100 אלף יהודים במלחמה.



ברימן הוסיף: “עיר הולדתו של אוברלנדר הייתה מרכז פרו־נאצי בתקופת המלחמה, ואפילו הימלר בא לבקר שם. הנוער המקומי ארגן מצעד מיוחד לכבודו. מתורגמנים רבים באותה תקופה עסקו ברצח יהודים”. אוברלנדר הפך בקנדה לאיש עסקים ונדל”ן מצליח. הקהילה היהודית בקנדה רשמה לעצמה, כאמור, ניצחון קטן אך מהותי.