מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר כי העברת מערכת ה-S300 מרוסיה לסוריה היא "הסלמה רצינית". פומפאו אמר את הדברים במהלך פגישה עם שר החוץ הגרמני הייקו מאאס בוושינגטון. מאאס מצדו אמר כי גרמניה וארצות הברית מסכימות על הצורך לעשות ככל האפשר על מנת למנוע שימוש בנשק כימי בסוריה. מחלקת המדינה של ארצות הברית אמרה אתמול כי במידת ורוסיה תעביר את מערכת ההגנה האווירית S-300 לסוריה, היא תוביל ל"הסלמה חמורה" והזהירה אותה שלא תעשה כן.



מוקדם יותר דווח כי למעשה העברת המערכת הראשונה כבר הסתיימה, ומשרד ההגנה הרוסי אף הודיע אתמול לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הושלמה העברת מערכת ה-S-300 הראשונה לידי סוריה. את הדברים אמר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לפוטין בפגישה בין השניים ששודרה בערוץ רוסיה 24 המקומי.



בנוסף לכך הודיעו במשרד ההגנה הרוסי כי הצבת מנגנון אחיד למערך ההגנה האווירית תושלם עד ה-20 באוקטובר וכי במשך שלושת החודשים הראשונים, מומחים רוסים ילוו את הצוותים הסורים שיתפעלו את המערכת. ביום שישי האחרון הודיע שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי מדינתו "החלה בהעברת סוללת ה-S300 לסוריה".



מערכת טילי S300. צילום: רויטרס
מערכת טילי S300. צילום: רויטרס



כזכור, בתחילת השבוע הודיע שר ההגנה הרוסי, כי בעקבות הפלת המטוס במהלך התקיפה הישראלית בלטקיה, "במהלך השבועיים הקרובים, תועבר לסוריה מערכת הגנה אווירית מסוג S-300, שתשפר את יכולות ההגנה שלהם". עוד נמסר בהודעה כי "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת המערכת לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו".
מערכת ההגנה האווירית S-300 היא מערכת מודרנית יחסית, המסוגלת לפגוע במטרות במרחק של עד 250 קילומטרים, בעוד שהמערכות הנמצאות כיום בשימוש בסוריה לא מסכנות את המטוסים הישראלים התוקפים בשטחה. כמו כן, הצבא הרוסי יספק מערכות שליטה חדשות וטובות יותר עבור מערך ההגנה האווירי הסורי. בהודעה נמסר כי "מדובר בכלים אשר סופקו עד כה רק לצבא הרוסי. הדבר יאפשר שילוב נכסים צבאיים של שתי המדינות ויבטיח זיהוי עתידי של מטוסים רוסים על ידי המערכות". סביר להניח כי המערכת תצליח לחשוף את המטוסים הישראלים שעד כה לא נחשפו. 

במקביל לכך, הנציג האמריקאי בנאט"ו, קאי בייל האצ'יסון, איים אתמול על רוסיה כי אם תמשיך לפתח טילים לטווח בינוני המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים בניגוד להסכמי הפירוז בין שתי המדינות, ארצות הברית תפעל להשמיד את הטילים האלו.