ארצות הברית פרשה הערב (רביעי) מאמנה בינלאומית שבמסגרתה הוגשה תביעה פלסטינית נגד וושינגטון בבית הדין הבינלאומי לצדק. היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון אמר לכתבים בבית הלבן כי הנשיא דונלד טראמפ אישר את הפרישה מהפרוטוקול האופציונלי באמנת וינה ליחסים דיפלומטיים - אך לא מהאמנה הכוללת - וזאת על מנת למנוע "תביעה פוליטית ממדינת פלסטין כביכול" על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים.
"אנחנו נבחן מחדש את כל ההסכמים הבינלאומיים שיכולים לחשוף את ארצות הברית להחלטה שיפוטית מחייבת של  בית הדין הבינלאומי לצדק", אמר בולטון, שציין כי יתבצע צעד דומה לגבי איראן. הוא הוסיף כי בית הדין הבינלאומי הוא גוף "לא יעיל" שאין לו יכולת שיפוט על ארצות הברית. היועץ לביטחון לאומי אמר בתשובה לשאלה של כתב כי "פלסטין" אינה מדינה.
"היא לא מדינה כרגע. היא לא עונה למבחן המשפט הבינלאומי לגבי מדינות", אמר בולטון. "היא לא שולטת בגבולות מוגדרים, היא לא ממלאת פונקציות נורמליות של ממשל. יש מכלול של סיבות מדוע היא לא מדינה. היא יכולה להפוך למדינה, כפי שאמר הנשיא, אך זה דורש משא ומתן דיפלומטי עם ישראל וצדדים אחרים", הוסיף.


שגרירות ארצות הברית בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
שגרירות ארצות הברית בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

 
בולטון התייחס גם להודעת וושינגטון כי היא פורשת מאמנה מ-1955 עם איראן בעקבות החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק לפיה יש לסיים את הסנקציות על המשטר האסלאמי בשל השפעתן על סחורות ומוצרים הומניטריים. "איראן היא משטר סורר. היא איום ברחבי המזרח התיכון. אז אני לא לוקח את מה שהם אומרים ברצינות בכלל", אמר היועץ לביטחון לאומי בתגובה לטענות איראניות כי הסנקציות הן "בריונות". הוא הוסיף כי איראן אינה מפרקת את תוכנית הגרעין שלה אלא מגדילה אותה.
 
כזכור, בית הדין הבינלאומי לצדק קבע מוקדם יותר היום כי על ארצות הברית לוודא שהסנקציות נגד איראן אינן משפיעות על סיוע הומניטרי או על בטיחות התעופה האזרחית האיראנית. בית הדין מצא כי ההבטחות שמסרה ארצות הברית באוגוסט, כי היא תעשה כמיטב יכולתה להבטיח שהסנקציות לא ישפיעו על התנאים ההומניטריים באיראן "אינן מספקות כדי לטפל באופן מלא בבעיות ההומניטריות והבטיחותיות שהועלו על ידי איראן".