רוסיה פתחה במאמצים להקמת ערוץ הידברות בין ישראל לאיראן, כך אמר גורם רוסי בכיר לעיתון הלונדוני ״א-שארק אל-אווסט״. בדיווח נאמר היום (שבת) כי מטרת המהלך היא להפחית את המתיחות באזור, על רקע העברת מערך ההגנה האווירי הרוסי S-300 לסוריה. כבר ביום חמישי הודיעו הרוסים על כוונותיהם. סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ורשינין אמר כי ישראל ואיראן יצטרכו לנהל משא ומתן ביום מן הימים, גם אם הדבר לא יתאפשר בקרוב.

"השאלה היא איך אתה מביט על עצמך כמדינה באזור?", אמר הדיפלומט הרוסי הבכיר. "בסופו של דבר, עליך להיות עם יכולת לנהל משא ומתן. עליך ללמוד לנהל דיאלוג. לא ניתן להתעלם מזה". ורשינין הדגיש כי מטרת העברת מערך הטילים היא להביא יציבות לאזור, ולא ליצור פרובוקציה. ״זכותה של סוריה להגן על עצמה״, אמר.

סגן שר החוץ הרוסי הוסיף כי הצבת מערכת ההגנה האווירית S-300 בסוריה משנה משמעותית את המצב באזור. "מוסקבה מקווה שישראל תפעל בשיקול דעת באזור, זאת למרות הצהרותיה כי תמשיך לפעול צבאית בסוריה", אמר ורשינין לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק".
בנימין נתניהו וולדימיר פוטין. צילום: AFP
בנימין נתניהו וולדימיר פוטין. צילום: AFP

 
כזכור, ביום רביעי הודיע משרד ההגנה הרוסי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הושלמה העברת מערכת ה-S-300 הראשונה לידי סוריה. את הדברים אמר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לפוטין בפגישה בין השניים ששודרה בערוץ רוסיה 24 המקומי. 

בנוסף לכך הודיעו במשרד ההגנה הרוסי כי הצבת מנגנון אחיד למערך ההגנה האווירית תושלם עד ה-20 באוקטובר וכי במשך שלושת החודשים הראשונים, מומחים רוסים ילוו את הצוותים הסורים שיתפעלו את המערכת. ביום שישי האחרון הודיע שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי מדינתו "החלה בהעברת סוללת ה-S300 לסוריה".
 
בתחילת השבוע הודיע שר ההגנה של רוסיה כי בעקבות הפלת המטוס הרוסי במהלך התקיפה הישראלית על יעדים איראניים בלטקיה, "במהלך השבועיים הקרובים, תועבר לסוריה מערכת הגנה אווירית מסוג S-300, שתשפר את יכולות ההגנה שלהם". עוד נמסר בהודעה כי "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת המערכת לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו".