שאלת היעלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוגי ממשיכה להסעיר את העולם הערבי: גורמים טורקיים אמרו שלשום כי להערכת משטרת טורקיה, העיתונאי, שמוגדר כנעדר מאז שנכנס ביום שלישי שעבר, בשעה 13:00 בצהריים, לקונסוליה הסעודית באיסטנבול, נרצח בבניין. "אנחנו מאמינים שהרצח תוכנן מראש ושהגופה פונתה מהקונסוליה", אמר גורם המעורה בחקירה.
 
בימים האחרונים מסרו טורקיה וסעודיה דיווחים סותרים על גורלו של הפרשן הפוליטי הסעודי, שנחשב אחד האופוזיציונרים ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, אם כי הוא תמך בו במאמריו ב"וושינגטון פוסט" בעניין המאבק בשחיתות. ביקורתו נגד המשטר נגעה למלחמה בתימן ולמעצרם של פעילי זכויות אדם. "זו הייתה ביקורת לגיטימית לגמרי, שלא סיכנה את המשטר", כתבו פעילים ברשתות החברתיות. אחד מהם הצביע על כך כי תמיכתו של חשוגי בנסיך אחמד בן עבד אל־עזיז הגולה בלונדון, האיש המקובל ביותר על משפחת המלוכה לרשת את המלך סלמאן, היא שחרצה את גורלו.

גורם טורקי טען כי העיתונאי "נרצח בכוונה בתוך הקונסוליה, ולאחר מכן הגופה הועברה מחוץ למבנה". סוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו" ציטטה מצדה גורם ביטחוני טורקי שאמר כי "15 סעודים, ובהם בכירים, הגיעו לאיסטנבול בשני מטוסים פרטיים, נכנסו לקונסוליה בזמן שהותו של חשוגי ולאחר מכן עזבו לארצות שמהן באו". בערוצי טלוויזיה ערביים המתנגדים למשטר הסעודי סיפרו על מוות אכזרי במיוחד: רצח, ביתור הגופה והובלת החלקים בתוך תיקים דיפלומטיים. העיתון הבריטי "מידל איסט איי" דיווח מפי מקור טורקי כי חשוגי "עונה בצורה ברוטלית, נרצח ולאחר מכן גופתו בותרה. הכל צולם בסרטון וידיאו כדי להוכיח שהמשימה הושלמה. הסרטון הוברח מחוץ למדינה".
 

יחסים מתוחים עם סעודיה מאז יוני 2017. ארדואן. צילום: רויטרס
יחסים מתוחים עם סעודיה מאז יוני 2017. ארדואן. צילום: רויטרס


תסריט אחר דיבר על העברת הגופה דרך גבול ארמניה. בדיווח נוסף סיפרו על העברת האיש מאיסטנבול לעיר מרסין שבדרום טורקיה, ומשם לנמל טריפולי בלבנון, שם נמצאים תומכי המשטר הסעודי. "אפשר שהרדימו אותו קודם לכן, ואפשר שרצחו אותו והבריחו אותו דרך מנהרה או באמצעות רכב דיפלומטי", נכתב.

עם זאת, גורם בקונסוליה הסעודית באיסטנבול הכחיש את ההאשמות ואמר כי הן "חסרות בסיס". הוא הוסיף כי צוות של חוקרים סעודים הגיע ביום שישי האחרון לאיסטנבול כדי לחקור את היעלמות חשוגי. לפני כן אמר הקונסול הסעודי כי סעודיה מסייעת בחיפושים אחר העיתונאי וכי יש שלל דיווחים על חטיפה אפשרית שלו. עם זאת, בטענותיו של הקונסול היו סתירות רבות, למשל אמירתו שהוא לא נכנס לקונסוליה והודעתו לאחר מכן כי הוא נכנס ויצא וכי "המצלמות לא פעלו". 

מסמכי גירושים

בשנה שעברה עבר העיתונאי הסעודי חשוגי לגור בוושינגטון מחשש ששלטונות סעודיה ינקמו בו על כך שהשמיע ביקורת נגדם. בשנה החולפת כתב ב"וושינגטון פוסט" כמה טורים שבהם מתח ביקורת על מדיניות סעודיה. אתמול הדגיש העיתון כי "רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוגי, אם יתברר כנכון, יהיה הסלמה חמורה בניסיונות סעודיה להשתיק את האופוזיציה, לאחר מבצע המעצרים של הרשויות, בהכוונה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שכלל אנשי דת, אנשי עסקים וגם פעילים למען זכויות האישה".

בעיתון האמריקאי נכתב עוד כי חשוגי היווה סכנה להנהגה בארצו, מאחר שהוא הפך לקול אופוזיציוני בתום עשורים שבמהלכם היה מקורב למשטר, ואף הועסק כעורך של כלי תקשורת סעודיים וכיועץ אישי של הנסיך טורקי אל־פייסל, ראש המודיעין הסעודי לשעבר. "אני אאפשר לטורקים לערוך חיפוש בתוך הקונסוליה, אף שמדובר באדמה סעודית", הגיב יורש העצר בשיחה עם סוכנות "בלומברג". "אין לנו מה להסתיר". 

ארוסתו הטורקייה של חשוגי, חדיג'ה ג'נגיז, וחברו הקרוב סיפרו כי הוא נכנס לקונסוליה הסעודית ביום שלישי כדי לקבל מסמכים הקשורים בגירושיו, כך שיוכל להינשא בשנית. לדברי הארוסה, היא חיכתה לו מחוץ לקונסוליה, וכשהבינה שהוא אינו עומד לצאת – הזעיקה את המשטרה. "כעבור כמה שעות יצא עובד קונסוליה והודיע לי שאיש לא נמצא שם", אמרה בשיחה עם רשת אל־ג'זירה הקטארית.
 
"אין לנו מה להסתיר". בן סלמאן. צילום: רויטרס
"אין לנו מה להסתיר". בן סלמאן. צילום: רויטרס


דוברו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן טען ברביעי, יום אחרי שחשוגי נעלם, שהעיתונאי הסעודי עדיין נמצא בתוך הקונסוליה וכי הממשלה מנהלת משא ומתן עם סעודיה בניסיון לפתור את העניין. אלא שגורם סעודי רשמי הכחיש שחשוגי נמצא בקונסוליה ומסר בעילום שם: "מר חשוגי ביקר בקונסוליה כדי לבקש ניירות הקשורים למצבו המשפחתי ויצא זמן קצר אחר כך. הוא אינו נמצא בקונסוליה או בחזקתה של סעודיה". ארוסתו של חשוגי דחתה מצדה את טענת הסעודים. "אם זה נכון, אז איפה הוא? הלך הביתה?" שאלה. "אני לא מאמינה שג'מאל נרצח".
 
יחסיה של טורקיה עם סעודיה ועם מדינות אחרות במפרץ מתוחים מאז יוני 2017, אז ניתקו מדינות המפרץ את יחסיהן עם קטאר בטענה שהיא מעורבת בטרור, ואילו טורקיה התייצבה לימינה של דוחא. בינתיים, הארגונים “היומן רייטס ווטש”, אמנסטי, ארגוני זכויות אדם וגם מזכ”ל האו”ם הביעו דאגה לגורלו של העיתונאי הסעודי.